Investigation of the relationship between emotional intelligence and personality taraits in job successfully architectural creativity.

Asgharzadeh-Marghmaleki, Raziyeh and Ghmari-Givi, Hosein and Rezaisharif, Ali (2016) Investigation of the relationship between emotional intelligence and personality taraits in job successfully architectural creativity. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تعیین رابطه¬ی ویژگی¬های شخصیت و هوش هیجانی با خلاقیت و موفقیت شغلی در معماری)
Raziyeh Asgharzadeh-Marghmaleki.pdf

Download (590kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of the persent study is determination ofrelationship between emotional intelligence and personal characteristics with creativity and occupational achievement in the architect of Isfahan in1395 . The research method is qualitalive correlation. This study includes 4700 participants who are architectovs in Isfahan selecting 300 participants in available sampling method which 150 questionnaive of them are analy zable. The data procedure includes personal charactristics questionnave in a short form emotional intelligence questionnaive, creativity questionnaive by Dr. moghimi. The analysis method of procedure is quesationnaive mode, correlation, and multi variable regression step by step. The results show that there is a positive and significant relationship between emotional intelligence and occupaional achieve ment, but, there is a significant and reverse relationship between sub components of inter-subjective and common temper with success but there is a positive and significant relationship between components of stress management and success. One of personality charactristics is psychoneurosis wich has a significant and reverse relationship with general crealivity criterion. The result of multivariable regression shows that combinalion of components of emotional intelligence. And personality charactristics ( psychoneurosis, en thusam) predicts creativity significantly and combination of components of personality charactristics ( psycho neurosis,inte-subjectiv, stress management, common temper) and emotional intelligence are predictors of occupational achierement.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تعیین رابطه¬ی ویژگی¬های شخصیت و هوش هیجانی با خلاقیت و موفقیت شغلی در معماری
Persian Abstract: هدف این پژوهش تعیین رابطه¬ی هوش هیجانی و ویژگی¬های شخصیت با خلاقیت و موفقیت شغلی در معماری در سال 1395است. روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کل معماران شهر اصفهان با حجم 4700نفر بود که از بین جامعه آماری تعداد 200 نفر به روش نمونه¬گیری دردسترس انتخاب گردید که پرسشنامه برگشتی از تعداد 150 نفر قابل تحلیل بود. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه ویژگی¬های شخصیت فرم کوتاه (NEO) ،پرسشنامه هوش هیجانی بار_آن، پرسشنامه خلاقت دکتر عابدی، پرسشنامه موفقیت شغلی دکتر مقیمی‌بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی، همبستگی و رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام انجام شد. نتایج نشان داد بین هوش هیجانی و خلاقیت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین نمره کلی هوش هیجانی و موفقیت شغلی ارتباط معناداری وجود نداشت، اما بین زیر مؤلفه¬های میان¬فردی و خلق عمومی‌با موفقیت ارتباط معکوس و معناداری وجود داشت اما بین مؤلفه مدیریت استرس با موفقیت رابطه¬ای مثبت ومعناداروجود داشت. بین مؤلفه¬های ویژگی¬های شخصیت تنها مؤلفه روان¬نژندی با مقیاس کلی خلاقیت رابطه معکوس و معنادار داشت. بین مؤلفه¬های ویژگی¬های شخصیت تنها مؤلفه روان¬نژندی با مقیاس موفقیت شغلی رابطه معکوس و معنادار داشت.نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که ترکیبی از مؤلفه¬های هوش هیجانی و ویژگی¬های شخصیت (روان¬نژندی و اشتیاق به تجارب)به طور معناداری خلاقیت را پیش¬بینی می¬کنند و ترکیبی از مؤلفه¬های ویژگی¬های شخصیت (روان¬نژندی، میان¬فردی¬، مدیریت¬استرس و خلق عمومی)و هوش هیجانی، موفقیت شغلی را پیش¬بینی می¬کنند.بنابر تحقیق صورت گرفته می¬توان گفت بین متغیرهای بیان شده و برخی زیر مؤلفه¬ها رابطه¬ی معناداری وجود دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghmari-Givi, HoseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezaisharif, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 15 Oct 2018 17:06
Last Modified: 15 Oct 2018 17:06
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/795

Actions (login required)

View Item View Item