The Impact of philosophical stories in fostering spirit of inquiry and the social harmony students

Rahmati, Zakie and Khaleghkhah, Ali and Moradi, Masoud and Zahed Babelan, Adel (2016) The Impact of philosophical stories in fostering spirit of inquiry and the social harmony students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تأثیر داستان‌های فلسفی در پرورش روحیه پرسشگری و سازگاری اجتماعی دانش آموزان)
Zakie Rahmati.pdf

Download (901kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present study a Hempted to investigate the effect of philosophical stories on fostering a spirit of inquiry and social adjustment of students. The population of study consisted of all boy students of fifth grade boy in Ardabil who were estimated 4200 in the year of 94-95. from them 50 students (25 experimental group, 25 control group) were selected by convenience sampling method At first two elementary school of Ardabil randomly were selected and then two fifth grade classes of the boys' school, for example, were elected. To investigate the hypothesis of the study a quasi-experimental pretest - posttest control group design was used. To collect data a social adjustment and also questioning spirit of self-made questionnaire were used.Before the implementation of the the method from the selected areas the groups were choosen based on geoyraphical a cultural proximity then they divided into an expermental group a control group . A significant difference between the spirit of inquiry and social adjustment of students and control groups were not observed.The Students in the experimental group received 45 minutes treatment for 10 sessions of (two sessions per week), to learn philosophical stories. In managing these classes a method of explore ways ring were used. The Materials used of this study were think stady book for children written by Philip. Finally, the data were analyzed by analysis of covariance (AVOCNAM) and spss software version 20. The findings of this study, showed the validity and reliability of philosophical stories in fostering social harmony and the spirit of inquiry and it also confirmed their components. Keywords: philosophical stories, spirit of inquiry, social adaptation, the research community.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تأثیر داستان‌های فلسفی در پرورش روحیه پرسشگری و سازگاری اجتماعی دانش آموزان
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر داستان‌های فلسفی در پرورش روحیه پرسشگری و سازگاری اجتماعی دانش آموزان بود. جامعه آماری پژوهش کلیه‌ی دانش آموزان پسر پایه‌ی پنجم ابتدایی شهر اردبیل که در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ بود که حجم کلی آن‌ها ۴۲۰۰ برآورد شده است. از میان آنها ۵۰ دانش‌آموز پسر (۲۵ نفر گروه آزمایش، ۲۵ نفر گروه کنترل) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و ابتدا از میان دبستان‌های پسرانه اردبیل به‌طور تصادفی دو دبستان انتخاب و در مرحله بعد دو کلاس پایه پنجم از مدارس پسرانه مذکور به‌عنوان نمونه برگزیده شد. برای بررسی فرضیه‌ی پژوهش از روش شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل و پرسشنامه روحیه پرسشگری محقق ساخته استفاده گردید. قبل از اجرای برنامه گروه‌ها از مناطقی انتخاب شدند که از لحاظ ویژگی های جغرافیایی و فرهنگی به هم نزدیک ‌بودند و یک کلاس به‌عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به‌عنوان گروه کنترل انتخاب گردید و تفاوتی بین روحیه پرسشگری و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دو گروه کنترل و آزمایش مشاهده نشد. دانش آموزان گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه ۴۵ دقیقه‌ای (هر هفته دو جلسه)، تحت آموزش داستان‌های فلسفی قرار گرفتند. در اداره‌ی این کلاس‌ها از شیوه‌ی کلاس داری به شیوه ه ی حلقه‌ی کندوکاو استفاده شد. مواد آموزشی مورد استفاده در این پژوهش از کتاب داستان‌های فکری برای کودکان تألیف فیلیپ کم بود. در پایان داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و با نرم‌افزار spss ویرایش ۲۰، مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های این پژوهش درمجموع اعتبار و اعتمادپذیری داستان‌های فلسفی را در پرورش سازگاری اجتماعی و روحیه پرسشگری و مؤلفه‌های آن‌ها را تأیید کرد. کلیدواژه‌ها: اجتماع پژوهشی، داستان‌های فلسفی، روحیه پرسشگری، سازگاری اجتماعی.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Khaleghkhah, AliUNSPECIFIED
Moradi, MasoudUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Zahed Babelan, AdelUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 15 Oct 2018 17:09
Last Modified: 15 Oct 2018 17:09
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/805

Actions (login required)

View Item View Item