the role of quality of school life and Academic self regulation in prediction of academic buoyancy in High School Students

کیانی, دکتر احمدرضا and کریمیان‏پور, غفار and جمشیدیان, یاسمن and امیدوار, عظیم (2017) the role of quality of school life and Academic self regulation in prediction of academic buoyancy in High School Students. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
فهرست بندی.pdf

Download (883kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The purpose of this study was the role of quality of school life and Academic self regulation in prediction of academic buoyancy in student. The method of this study is correlational. Statistical population of this study comprised all of Ardebil high school student in 2016-2017 academic year, That among them by using cluster random sampling, 230 samples were selected and finally 223 questionnaires were analyzed. For data collection quality of school life questionnaire, Academic self regulation questionnaire and academic buoyancy questionnaire were used. Data were analyzed by using Pearson’s correlation coefficient and regression analysis. Result showed that, there exist significant positive relationship between quality of school life and its components and Academic self regulation and its components with Academic buoyancy. Also regression analysis revealed that %57 of the total variance of Academic buoyancy can be explained by quality of school life and Academic self regulation. Therefore, it can be concluded that the quality of school life and Academic self regulation may be taken into account as one of the important factors leading Academic buoyancy.

Item Type: Other
Persian Title: نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنطیمی تحصیلی در پیش¬بینی سرزندگی تحصیلی دانش‏آموزان دوره‏ی متوسطه‏ی اول شهر اردبیل
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنطیمی تحصیلی در پیش بینی سرزندگی تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‏ی آماری پژوهش را کلّیه¬ی دانش‏آموزان دوره¬ی متوسطه¬ی اول شهر اردبیل در سال‏تحصیلی 96-1395 تشکیل می‏دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای تعداد 230 دانش‏آموز ‏به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت پرسشنامه‏ی 223 دانش‏آموز قابل تحلیل بود. از پرسشنامه¬ی کیفیت زندگی در مدرسه، پرسشنامه¬ی خودتنظیمی تحصیلی و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی برای جمع‏آوری داده¬ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از آزمون‏های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که بین کیفیت زندگی در مدرسه (و مولفه‏های آن) و خود¬تنظیمی تحصیلی (و مولفه‏های آن) با سرزندگی تحصیلی دانش‏آموزان رابطه‏ی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 57 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی در مدرسه و خود¬تنظیمی تحصیلی قابل پیش بینی است که متغیر کیفیت زندگی در مدرسه سهم بیشتری داشت. بنابراین، می‏توان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی در مدرسه و خود¬تنظیمی تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانش‏آموزان می‏باشند.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 30 Jun 2019 06:14
Last Modified: 30 Jun 2019 06:14
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8281

Actions (login required)

View Item View Item