کیانی, دکتر احمدرضا and کریمیانپور, غفار and جمشیدیان, یاسمن and امیدوار, عظیم (2017) the role of quality of school life and Academic self regulation in prediction of academic buoyancy in High School Students. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
فهرست بندی.pdf Download (883kB) |
Abstract
The purpose of this study was the role of quality of school life and Academic self regulation in prediction of academic buoyancy in student. The method of this study is correlational. Statistical population of this study comprised all of Ardebil high school student in 2016-2017 academic year, That among them by using cluster random sampling, 230 samples were selected and finally 223 questionnaires were analyzed. For data collection quality of school life questionnaire, Academic self regulation questionnaire and academic buoyancy questionnaire were used. Data were analyzed by using Pearson’s correlation coefficient and regression analysis. Result showed that, there exist significant positive relationship between quality of school life and its components and Academic self regulation and its components with Academic buoyancy. Also regression analysis revealed that %57 of the total variance of Academic buoyancy can be explained by quality of school life and Academic self regulation. Therefore, it can be concluded that the quality of school life and Academic self regulation may be taken into account as one of the important factors leading Academic buoyancy.
Item Type: | Other |
---|---|
Persian Title: | نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنطیمی تحصیلی در پیش¬بینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطهی اول شهر اردبیل |
Persian Abstract: | پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنطیمی تحصیلی در پیش بینی سرزندگی تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلّیه¬ی دانشآموزان دوره¬ی متوسطه¬ی اول شهر اردبیل در سالتحصیلی 96-1395 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 230 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت پرسشنامهی 223 دانشآموز قابل تحلیل بود. از پرسشنامه¬ی کیفیت زندگی در مدرسه، پرسشنامه¬ی خودتنظیمی تحصیلی و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی برای جمعآوری داده¬ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین کیفیت زندگی در مدرسه (و مولفههای آن) و خود¬تنظیمی تحصیلی (و مولفههای آن) با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 57 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی در مدرسه و خود¬تنظیمی تحصیلی قابل پیش بینی است که متغیر کیفیت زندگی در مدرسه سهم بیشتری داشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی در مدرسه و خود¬تنظیمی تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان میباشند. |
Subjects: | Research Projects |
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
Date Deposited: | 30 Jun 2019 06:14 |
Last Modified: | 30 Jun 2019 06:14 |
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8281 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |