The study of relationship between positive and negative perception of god with anxiety, stress and depression in students

میکائیلی, دکتر اشرف and پرزور, پرویز (2017) The study of relationship between positive and negative perception of god with anxiety, stress and depression in students. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
طرح تصور از خدا-نهایی.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

According to the effect that God's attitude toward various aspects of human health, the purpose of this study was the relationship between positive and negative perception of God with anxiety, stress and depression in students. A sample of 240 male and female students of ardebil city were selected by multi-stage random sampling method. The data were collected by God's Imagination Questionnaire (RSI) and Anxiety, Stress and Depression Scale and analyzed by Pearson correlation test, multiple regression and t-test. The results showed that the positive and negative conception of God can predict the mental health (anxiety, stress and depression) of students, Thus, the positive image of God with the symptoms of anxiety, low stress and low depression and negative image of God had significant relation with symptoms of anxiety, stress and high depression (P<0.001). Also, the results of multiple regression analysis showed that 25.2% of the variance of anxiety, 33.4% of stress variance and 38% of variance of depression were explained by the positive and negative view of God. Therefore, the results of this study showed that the kind of image of God in predicting mental health of students has a significant role. Therefore, teaching positive image of God and providing religious backgrounds in different classes during the period of study and extracurricular classes plays an effective role in promoting mental health of students.

Item Type: Other
Persian Title: بررسی رابطه تصور مثبت و منفی از خدا با اضطراب، استرس و افسردگی دانش آموزان
Persian Abstract: با توجه به تأثيري كه نوع نگرش نسبت به خداوند بر ابعاد مختلف سلامت افراد دارد، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تصور مثبت و منفی از خدا با اضطراب، استرس و افسردگی دانش آموزان اردبیل صورت گرفته است. برای انجام پژوهش نمونه ای به تعداد 240 نفر از دانش آموزان دختر و پسر شهر اردبیل با روش تصادفی چند مرحله ای در نظر گرفته شدند. داده‌هاي پژوهش توسط پرسشنامه‌هاي تصور از خدا (RSI) و مقیاس اضطراب، استرس و افسردگی لویندا گردآوري و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد كه تصور مثبت و منفی از خدا می تواند سلامت روانی (اضطراب، استرس و افسردگی) دانش آموزان را پیش بینی کند، بدین صورت که تصور مثبت از خدا با علایم اضطراب، استرس و افسردگی پایین و تصور منفی از خدا با علایم اضطراب، استرس و افسردگی بالا رابطه معنی داری داشتند (001/0P<). همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که به ترتیب 2/25 درصد از واریانس اضطراب، 4/33 درصد از واریانس استرس و 38 درصد از واریانس افسردگی به وسیله تصور مثبت و منفی از خدا تبیین می شود. بنابراين، نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد كه نوع تصور از خدا در پیش بینی سلامت روانی دانش آموزان نقش قابل تأملی دارد. لذا آموزش تصور مثبت از خداوند و ارائه زمينه‌هاي مذهبي در كلاس‌هاي مختلف در طول دوران تحصيل و كلاس‌هاي فوق برنامه، در ارتقا بهداشت رواني دانش آموزان نقش مؤثري ايفا مي‌كند.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Date Deposited: 14 Jul 2019 04:34
Last Modified: 14 Jul 2019 04:34
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8298

Actions (login required)

View Item View Item