Perdiction of Addiction Potential Based on Psychological hardiness and Cognitive Emotion Regulation in Students

خالقخواه, علی and مصرخانی, نسیم (2017) Perdiction of Addiction Potential Based on Psychological hardiness and Cognitive Emotion Regulation in Students. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
طرح دانشگاهی11.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The purpose of this study was to prediction the addiction potential based on psychological hardiness and cognitive emotion regulation in students. The method of this study was correlational and statistical population comprised of all students in University og Mohaghegh Ardabili in the academic year 2015-2016, from this population 377 students were selected using Cluster random sampling, from this pupolation, 356 questionnaires was analyzed. The used tools were Zargar and et al Addiction potential scale (1992), Kobasa and et al hardiness questionnaire (1997) and Granfsky and et al cognitive emotion regulation questionnaire (2001). Data analysis was performed through Pearson’s correlation coefficient and regression analysis. The finding showed a negative sifnificant correlation between Psychological hardiness and positive cognitive-emotional regulation strategies (Acceptance, positive refocusing, refocus on planning, positive reappraisal, perspective) and positive sifnificant correlation between Negative cognitive-emotional regulation strategies (Self-blame, Rumination, catastrophizing, blaming others. So we can say Psychological hardiness and cognitive emotion regulation the variables associated with Addiction Potential, which must be considered in the prevention and treatment of addiction.

Item Type: Other
Persian Title: پیشبینی استعداد به اعتیاد براساس سرسختی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجانی در دانشجویان
Persian Abstract: هدف: پژوهش حاضر باهدف پیشبینی استعداد به اعتیاد براساس سرسختی روانشناختی و تنظیم شناختی- هیجانی در دانشجویان انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پزوهش را کلّیهی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی شهر اردبیل ) 0011 نفر( در سال تحصیلی 0051 59 تشکیل می - - دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 033 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند که از این تعداد، پرسشنامهی 093 نفر قابلتحلیل بود. از مقیاس آمادگی به اعتیاد اهواز زرگر و همکاران 0551 (، پرسشنامه سخت رویی کوباسا و همکاران ) 0553 ( و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و ( همکاران ) 1110 ( برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در SPSS-16 استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین سرسختی روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی مثبت )پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد - بر برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت، دیدگاهپذیری( بااستعداد به اعتیاد رابطه منفی معنادار و بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی منفی )ملامت خویش، نشخوارگری، فاجعهسازی، ملامت دیگران( بااستعداد به اعتیاد - رابطهی مثبت معنادار وجود دارد. بحث و نتیجهگیری : بنابراین میتوان گفت سرسختی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجانی از متغیرهای مرتبط بااستعداد به اعتیاد در دانشجویان میباشند که باید در پیشگیری و درمان - اعتیاد مد نظر باشند.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 03 Dec 2019 05:30
Last Modified: 03 Dec 2019 05:30
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8314

Actions (login required)

View Item View Item