The Study of Psychometric Properties of the Students’ Basic Psychological Needs at School Scale

شیخ الاسلامی, دکتر علی (2017) The Study of Psychometric Properties of the Students’ Basic Psychological Needs at School Scale. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Final Report of Basic Psychological Needs .pdf

Download (922kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Abstract The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the students’ basic psychological needs at school Scale at Iran students sampling. The study was descriptive survey. The study population included all high school students in the second period Parsabad city (Ardabil) in academic year of 2016-2017, that selected across of there using random cluster sampling 323 finaly scale of 303 was analys abilty. For collective data using from students’ basic psychological needs at school scale (2014) and brief adolescents’ subjective well-being in school scale (2014). Results confirmatory factor analysis, principle factor students’ basic psychological needs at school, three factor autonomy, relatedness and competence determined for students’ basic psychological needs at school scale. investigated concurrent validity students’ basic psychological needs at school scale from correlation its subscales with brief adolescents’ subjective well-being in school scale. Results pearson correlation coefficients showed that across of namber at subscales students’ basic psychological needs at school scale with two component brief adolescents’ subjective well-being (school satisfaction and affect in school) there is positive and significant correlation. Internal consistency students’ basic psychological needs at school scale cronbachs alpha coefficients and with correlation coefficients 0/70 to 0/82 confirmatoried. test-retest reliability students’ basic psychological needs at school scale and with correlation coefficients 0/68 to 0/78 for total scale and subscales confirmatoried. The results students’ basic psychological needs at school scale for assessing this construct at Iran students sample from validity and reliability

Item Type: Other
Persian Title: بررسی ویژگی روانسنجی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش‏آموزان در مدرسه
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی¬های روانسنجی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان در مدرسه در نمونه¬ای از دانش¬آموزان ایرانی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه¬ی آماری پژوهش را تمامی دانش¬آموزان مدارس دوره¬ی متوسطه¬ی دوّم شهر پارس¬آباد (استان اردبیل) در سال‏تحصیلی 96-1395 تشکیل می¬دادند، که از میان آنها با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای، 323 دانش‏آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت، پرسشنامه¬ی 303 دانش¬آموز قابل تحلیل بود. برای جمع¬آوری داده¬ها از مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان در مدرسه (2014) و فرم¬کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (2014) استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، علاوه بر عامل کلّی نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان در مدرسه، سه عامل استقلال، ارتباط و شایستگی را برای مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان در مدرسه تایید کرد. روایی همزمان مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان در مدرسه از طریق محاسبه¬ی ضرایب همبستگی خرده¬مقیاس¬های آن با فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه بررسی شد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره¬ی دانش‏آموزان در خرده¬مقیاس¬های نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان در مدرسه با دو خرده-مقیاس فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان در مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شد و با ضرایب همبستگی 70/0 تا 82/0 مورد تایید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان در مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون محاسبه شد و با ضرایب همبستگی 68/0 تا 78/0 برای نمره‏ی ¬کل مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان در مدرسه و خرده¬مقیاس آن، مورد تایید قرار گرفت. بنابراین، براساس یافته¬های این پژوهش می¬توان نتیجه گرفت که مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش‏آموزان در مدرسه برای سنجش این سازه در نمونه¬های دانش¬آموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 03 Dec 2019 05:27
Last Modified: 03 Dec 2019 05:27
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8315

Actions (login required)

View Item View Item