A plan for an intellectual experiment on the impact of socio-cultural factors on attracting tourists And its empirical test (Case comparison of Isfahan and Ardebil provinces)

عباسی تقی دیزج, رسول A plan for an intellectual experiment on the impact of socio-cultural factors on attracting tourists And its empirical test (Case comparison of Isfahan and Ardebil provinces). In: 1st International Conference on Tourism, July 2019, Ardabil, Iran. (Submitted)

WarningThere is a more recent version of this item available.
[img] Text
عباسی.pdf

Download (255kB)

Abstract

The purpose of the present study was to a theoretical speculation about the role of social and cultural factors in attracting tourists and its empirical test in two provinces of Isfahan and Ardebil as two positive and negative cases. In other words, the researcher in this study sought to measure the ability of explanatory variables The norm of honesty, social tolerance, universalim, Collectivism and social capital of citizens in relation to attracting tourists in the two target provinces. In this research, after theoretical explanation of the subject, we tried to use two quantitative and qualitative combinations (centralized group and distinction analysis) to adapt the findings to the theoretical model of research. Common denominator The comments of the key user (centralized group) indicate that these variables are associated with the dependent variable (tourist attraction), but other variables, including economic status and productive structures, have a great role to play, and the contribution of variables is a partial assumption. The results of the distinction analysis also showed that the successful province (Isfahan province) has a significant difference in the variables of universalism and collectivism with Ardabil province. In contrast, hypothesis, the amount of social capital and norm of honesty in Ardebil province is more than Isfahan and social tolerance due to lack of significant difference between the two provinces studied was excluded from the distinction function equation. The results of the two combined methods showed that the results generally do not correspond to the research hypothesis. Finally, according to the results of the research, suggestions and solutions based on the results obtained in relation to tourist attraction were presented.

Item Type: Conference or Workshop Item (Lecture)
Persian Title: طرح یک آزمایش فکری در رابطه با تأثیر عوامل اجتماعی، فرهنگی بر جذب گردشگر و آزمون تجربی آن (مقایسه موردی دو استان اصفهان و اردبیل)
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر گمانه¬زنی نظری در خصوص نقش عؤامل اجتماعی و فرهنگی جذب گردشگر و آزمون تجربی آن در دو استان اصفهان و اردبیل به عنوان دو مورد مثبت و منفی است. به عبارتی محقق در این پژوهش به دنبال آن است که توان تبیینی متغیرهای هنجار صداقت، مدارای اجتماعی، عام‌گرایی، جمع‌گرایی و سرمایه اجتماعی شهروندان را در ارتباط با جذب گردشگر در دو استان هدف اندازه گیری کند. در این پژوهش پس از تبیین نظری موضوع، تلاش گردید که از دو روش ترکیبی کمّی و کیفی(گروه متمرکز و تحلیل تشخیصی) به‌ منظور تطبیق يافته‌ها با الگوی نظری پژوهش استفاده گردد. مخرج مشترک نکته نظرات مطلعین کلیدی(گروه متمرکز) حاکی از آن بود که این متغیرها با متغیر وابسته(جذب گردشگر) در ارتباطند، اما متغیرهای دیگر از جمله وضعیت اقتصادی و ساختارهای مولّد نقش زیادی در این میان دارند و سهم متغیرهای فرضیات جزئی است. نتایج تحلیل تشخیصی نیز نشان داد که استان موفق (استان اصفهان) در متغیرهای عام‌گرایی و جمع‌گرایی دارای تفاوت معنی‌داری با استان اردبیل می¬باشند، در جهت عکس فرضیه، میزان سرمایه اجتماعی و هنجار صداقت در استان اردبیل بیشتر از اصفهان بوده و مدارای اجتماعی به علت فقدان تفاوت معنی دار بین دو استان مورد مطالعه، از معادله تابع تشخیصی خارج گردید. نتایج دو روش ترکیبی نشان داد که نتایج کسب شده بطور کلی چندان با فرضیه پژوهش همخوانی ندارد. در نهایت با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادها و راهکارهایی بر اساس نتایج کسب شده در ارتباط با جذب گردشگر ارائه گردید.
Subjects: Divisions > Conferences > 1st International Conference on Tourism, July 2019
Conferences > 1st International Conference on Tourism, July 2019
Divisions: Conferences > 1st International Conference on Tourism, July 2019
Subjects > Conferences > 1st International Conference on Tourism, July 2019
Date Deposited: 19 Aug 2019 06:17
Last Modified: 19 Aug 2019 06:17
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8576

Available Versions of this Item

Actions (login required)

View Item View Item