رسانه‌های نوین ونقش آن‌ها در توسعه مدیریت صنعت گردشگری

زارع ایمانی, ابراهیم and سلیمی کنده, علی and یوسفی فعال, دریا رسانه‌های نوین ونقش آن‌ها در توسعه مدیریت صنعت گردشگری. In: 1st International Conference on Tourism, July 2019, Ardabil, Iran. (Submitted)

[img] Text
زارع ایمانی.pdf

Download (1MB)

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Lecture)
Persian Title: رسانه‌های نوین ونقش آن‌ها در توسعه مدیریت صنعت گردشگری
Persian Abstract: رسانه‌های نوین در مدیریت توسعه‌ی صنعت گردشگری امروزه نقش بی¬بدیلی دارند توسعه گردگشگری یکی از بزرگترین فعالیت‌ها دربخش‌های مختلف یک جامعه بحساب می‌آید که در آن رسانه‌های نوین نقش اساسی ایفا می‌نمایند. باتوجه به آمارهای جهانی عملکرد کشورها در حوزه¬ی گردشگر و آمار منتشره از سازمان تجارت جهانی درآمد حاصل ازصنعت گردشگری در حدود بیش از6/5 تریلیون دلار از کل درآمد ناخالص جهانی را شامل می‌شود. گردشگری و فعالیت‌های جنبی مربوط به آن علاوه بر رونق اقتصادی و جنبه‌های مثبت، حاشیه‌های منفی نیز برای جوامع به همراه دارد؛ تاثیرات قابل توجه در تغییرات همه جانبه فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی و دیدگاه سیاسی را به دنبال دارد. تغییر و تحولات فرهنگی ایجاد شده ناشی از فعالیت‌های گردشگری و اقدامات مدیریت اجتماعی حاصل از آن عوامل، در جامعه بسیار چشمگیر واغماض ناپذیر است و نقش رسانه های نوین که از آن‌ها بعنوان حاملان و انتقال دهندگان پیام و اطلاعات یاد می‌شود در این تغییرات خیلی مهم می‌باشد که به کمک فناوری نوین پیشرفته تمام سطوح سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جوامع بشری را در سراسر جهان تحت تسلط در آورده‌اند. سهم کشور ایران براساس سند چشم انداز 1404 (2025 میلادی) با جذب 1/5% از گردشگران بین¬المللی (20 میلیون نفر) در سال حدود 2% از درآمد جهانی گردشگری را (معادل 25 میلیارد دلار در سال) خواهد بود. براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) صنعت گردشگری ایران در سال 2014 به طور مستقیم برای 413 هزار نفر و به طور غیرمستقیم برای 31/22 میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده است. در این سال تأثیر مستقیم گردشگری و سفر بر اقتصاد ایران 121 و 237 میلیارد ریال (3/2 درصد کل GDP ) بوده است. در این راستا تجاری سازی خدمات گردشگری در راستای منویات مقام معظم رهبری و توجه ایشان به اقتصاد مقاومتی و نیز توجه ویژه دولت در برنامه ششم توسعه برگزار می¬شود ودر آن به لزوم هماهنگی و همکاری بیش از بیش بخش¬های دولتی و ارائه خدمات و مشوق¬ها و کمک¬های ویژه در توسعه زیر ساخت¬ها را می¬طلبد. [1 ] ( خبرگزاری تسنیم 25 آبان 1395 ) کارکرد رسانه‌های نوین در ایجاد تصویر ذهنی گردشگری و معرفی و شناسایی مولفه‌های تاثیرگذار، ویژگی‌ها، جاذبه‌ها، وقایع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک جامعه درکنش و تبادلات اطلاعات فرهنگی وگردشگری باسایر جوامع جهانی می‌باشد. تولیدات رسانه‌ای مثبت و موفق سود آور، تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در معرفی و شناساندن جاذبه‌های کم توجه شده درمناطق کمتر توسعه یافته، دارای استعداد گردشگری می‌تواند داشته باشد. مناطق گردشگری می‌توانند شاهد تاثیرمستقیم اثر تبلیغات رسانه ای در توسعه فعالیت‌های گردشگری را نشان دهند تبلیغات رسانه‌¬های نوین مانندتلویزیون، پیام رسان‌های شبکه¬های اجتماعی، وب سایت¬های اینترنتی، نرم افزارهای کاربردی معرفی مناطق و... درمورد یک منطقه‌ی مستعد ودارای بسته‌های زیر ساختی لازم و مجهز به امکانات رفاهی گردشگران و مسافرین می‌توانند سبب توسعه و پیشرفت آن منطقه گردشگری وباعث افزیش حضور چندین باره همان گردشگران قبلی شده که افزایش میزان گردش سرمایه نقدی و تمرکز برای تثبیت سرمایه‌های کلان را در پی دارد.[2 ] روش تحقیق این مقاله بصورت تحلیلی و توصیفی ومحدوده تهیه مطالب پژوهشی، استفاده از منابع کتابخانه ای و جمع آوری اطلاعات از نشریات علمی، کتب تخصصی و پایان نامه‌های نگارش شده علمی و پژوهشی مرتبط می¬باشد.
Subjects: Divisions > Conferences > 1st International Conference on Tourism, July 2019
Conferences > 1st International Conference on Tourism, July 2019
Divisions: Conferences > 1st International Conference on Tourism, July 2019
Subjects > Conferences > 1st International Conference on Tourism, July 2019
Date Deposited: 19 Aug 2019 07:20
Last Modified: 19 Aug 2019 07:20
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8612

Actions (login required)

View Item View Item