The Effectiveness of career counselling based on Krumboltz planned happenstance approach on intrepreneurship capability and career indecision of 9th grade students of Ardabil city

Nameni, Reza and Ghamari Kivi, Hossein and Kiani, Ahmadreza (2016) The Effectiveness of career counselling based on Krumboltz planned happenstance approach on intrepreneurship capability and career indecision of 9th grade students of Ardabil city. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تأثیر مشاوره ی مسیر شغلی براساس رویکرد تصادفی برنامه ریزی شده ی کرومبولتز برقابلیت کارآفرینی و بی‌تصمیمی‌شغلی دانش آموزان سال نهم (دوره اول متوسطه نظام جدید) شهر اردبیل)
Reza Nameni.pdf

Download (948kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present research aims to determine the effectiveness of career counseling based on krumboltz planned happenstance approach on entrepreneurship capability and career indecision of 9th grade students of Ardebil city. Method of this research was semi- experimental with pre and post Test type that accompanied with control group. The statistic population consists of boys of 9th grade students of Ardebil city that were studying in 1394-95 school year and their number are more than 3800. 24 student of 9th grade were selected by sampling of available type and assigned to two (each group consist of 12 students) experimental and witness groups. In this research, Osipow career indecision scale and entrepreneurship capabilities questionnaire were used as pre- post Test. Group counseling intervention was undertaken on students in six sessions. The collected data were analyzed by using covariance analysis method. The results of data analysis showed that Krumboltz planned happenstance approach had effect on entrepreneurship (p=0/02), risk- taking (p=0/027), achievement motivation ( p=0/025) and independence- seeking (p=0/018) of students, but had no effect on career indecision, internal control and creativity of students. Consequently, we can not use this approach in order to solve students indecision problems, but we can use this method for changing in some habits, behaviors, incorrect beliefs and elimination of mental obstacles.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تأثیر مشاوره ی مسیر شغلی براساس رویکرد تصادفی برنامه ریزی شده ی کرومبولتز برقابلیت کارآفرینی و بی‌تصمیمی‌شغلی دانش آموزان سال نهم (دوره اول متوسطه نظام جدید) شهر اردبیل
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مشاوره ی مسیر شغلی براساس رویکرد تصادفی برنامه¬ریزی شده¬ی کرومبولتز برقابلیت کارآفرینی و بی‌تصمیمی‌شغلی دانش آموزان سال نهم نظام جدید انجام شد. طرح پژوهش حاضر، روش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری شامل دانش آموزان پسر سال نهم(دوره اول متوسطه نظام جدید) شهر اردبیل بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند که تعداد آن ها بالغ بر 3800 نفر است. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 24 نفر از دانش آموزان پسران سال نهم انتخاب شده و در دوگروه آزمایش و گواه (هرگروه 12 نفر) جایگزین شدند. در این پژوهش از مقیاس بی‌تصمیمی‌شغلی اوسیپو و مقیاس قابلیت های کارآفرینی به عنوان پیش آزمون ـ پس آزمون استفاده شد و مداخله ی مشاوره ی گروهی در 6 جلسه روی آنها اجرا گردید. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده¬ها حاکی از آن بود که رویکرد تصادفی کرومبولتز بر قابلیت¬های کارآفرینی(02/0P=)، خطر پذیری (027/0P=)، انگیزه ی پیشرفت (025/0P=) و استقلال طلبی (018/0P=) دانش آموزان مؤثر بوده است ولی بر بی‌تصمیمی ‌شغلی، کنترل درونی و خلاقیت دانش آموزان تأثیری نداشته است. در نتیجه نمی‌توان از این رویکرد در جهت حل مشکلات مربوط به بی‌تصمیمی‌دانش آموزان استفاده برد، اما می‌توان از این روش برای ایجاد تغییر در برخی عادات، رفتارها و باورهای نادرست و رفع موانع ذهنی استفاده کرد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghamari Kivi, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Kiani, AhmadrezaUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 17 Oct 2018 17:33
Last Modified: 17 Oct 2018 17:33
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/939

Actions (login required)

View Item View Item