Comparison of neurofeedback, art(painting) therapy and verbal self-instruction training on visual motor coordination and executive functions in children with dyslexia

Eilbeigy Ghalenei, Reza and Narimani, Mohammad and Abolghasemi, Abbas (2016) Comparison of neurofeedback, art(painting) therapy and verbal self-instruction training on visual motor coordination and executive functions in children with dyslexia. Doctoral thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مقایسه اثربخشی نوروفیدبک، نقاشی¬درمانی و آموزش خودتعلیمی کلامی بر کارکردهای اجرایی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش¬¬آموزان مبتلا به اختلال خواندن)
Reza Eilbeigy Ghalenei.pdf

Download (418kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study was Comparison of neurofeedback, art(painting) therapy and verbal self-instruction training on visual motor coordination and executive functions in children with dyslexia. This research is quasi-experimental and has used two-group pretest-posttest design. The population of the study included all children with dyslexia are referred to centers in Mashhad city in 2015. The sample consisted of 80 children with dyslexia that are selected and randomly assigned to three experimental and one control groups (each group n = 20). Were used from Tower of London, Stroop, continuous operation test and Bender-Gestalt visual-motor coordination to collected data and data were analyzed with using MANCOVA. The results showed that neurofeedback, art therapy(painting) and verbal self-instruction training on executive functions in terms of reduced time and increased total points in the Tower of London, committing and remove errorsand time in continuous operation test, and reduce the amount of time keeping, time incongruent and inconsistent error in Stroop test (P˂ 0.05); and visual-motor coordination in terms of distortion, rotation, Lack of integration and repeatness is effective on dyslexic individuals (P˂ 0.01). also pursuance test revealed that neurofeedback is more affective than other two group in increase the total points in the Tower of London; and art therapy(painting) is more affective than other two group in decrease the distortion and lack of integration Bender-Gestalt visual-motor coordination test. According to the findings concluded neurofeedback, art(painting) therapy and verbal self-instruction training are effective way to improve symptoms of dyslexic children.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Persian Title: مقایسه اثربخشی نوروفیدبک، نقاشی¬درمانی و آموزش خودتعلیمی کلامی بر کارکردهای اجرایی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش¬¬آموزان مبتلا به اختلال خواندن
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی نوروفیدبک، نقاشی¬درمانی و آموزش خودتعلیمی کلامی بر کارکردهای اجرایی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش¬آموزان مبتلا به اختلال خواندن می¬باشد. این پژوهش از نوع نیمه¬آزمایشی و از طرح پیش¬آزمون – پس¬آزمون چندگروهی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان مبتلا به اختلال خواندن مراجعه¬کننده به مراکز درمان اختلالات یادگیری شهرستان مشهد در سال 1394 تشکیل می¬دهند. نمونه پژوهش 80 کودک مبتلا به اختلال خواندن بود که به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. داده¬های پژوهش با استفاده از آزمون¬های برج لندن، استروپ و عملکرد پیوسته؛ و با استفاده از آزمون مداد کاغذی هماهنگی دیداری حرکتی بندر گشتالت جمع¬آوری، و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و با استفاده از نرم¬افزار Spss-19 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که نوروفیدبک، نقاشی¬درمانی و آموزش خودتعلیمی کلامی بر کارکردهای اجرایی در ابعاد کاهش زمان کل و افزایش امتیاز در آزمون برج لندن، کاهش خطای ارتکاب، حذف و زمان در آزمون عملکرد پیوسته، و کاهش میزان زمان همخوان، زمان ناهمخوان و خطای ناهمخوان در آزمون استروپ (05/0 P˂)؛ و هماهنگی دیداری حرکتی در ابعاد تحریف، چرخش، عدم¬یکپارچگی و تکرار(01/0 P˂) افراد نارساخوان موثر است. همچنین نتایج آزمون تعقیبی شفه بیانگر اثربخشی بیشتر نوروفیدبک بر مولفه امتیاز کل آزمون برج لندن، و اثربخشی بیشتر نقاشی¬درمانی بر مولفه¬های تحریف و عدم¬یکپارچگی آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت نسبت به دو گروه دیگر بود(01/0 P˂). با توجه به یافته¬ها استنباط می¬شود که نوروفیدبک، نقاشی¬درمانی و آموزش خودتعلیمی کلامی روشی موثر جهت بهبود علائم دانش¬آموزان نارساخوان می¬باشد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Abolghasemi, AbbasUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 17 Oct 2018 17:32
Last Modified: 17 Oct 2018 17:32
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/948

Actions (login required)

View Item View Item