The role of awareness in high quality food consumption: A Case Study of farmed fish

دریاباری, سیده محبوبه and مجاوریان, سید مجتبی and شیرزادی لسکوکلایه, سمیه The role of awareness in high quality food consumption: A Case Study of farmed fish. In: 2nd International and 6th National Iranian Congress on Organic vs. Conventional Agriculture, August 2019, Ardabil, Iran.

[img] Text
BB-00307-AB.pdf

Download (733kB)

Abstract

The purpose of this study was to investigate the role of nutritional, productive and price awareness in fish consumption behavior and to identify the effect of type of information source on buying behavior in Amol. the research Data were collected through a questionnaire among fish buyers at 2019. After removing the outlying data, finally the data of 186 questionnaires were analyzed by using structural equation method (SEM) and SPSS and AMOS softwares. The results showed that consumer awareness had a positive and significant effect on their consumption behavior (0.50). Among the types of awareness, nutritional knowledge with coefficient (0.85) was the most effective type of knowledge. The productive awareness (0.74) and the price (0.64) are in the next ranks. The results of the study of information source type effect on consumption knowledge and behavior showed that the indirect effect of this variable on consumption behavior through the mediator variable of knowledge (0.36) had more effect than its direct effect (with coefficient 0.23). also the source of information via friends and relatives with a coefficient (0.74) is the most important source of information.

Item Type: Conference or Workshop Item (Lecture)
Persian Title: نقش آگاهی در مصرف مواد غذایی کیفی: مطالعه موردی ماهی پرورشی
Persian Abstract: هدف از این مطالعه بررسی نقش آگاهی غذایی، تولیدی و قیمتی بر رفتار مصرف ماهی و شناسایی تأثیر نوع منبع اطلاعاتی بر رفتار خرید در شهرستان آمل می¬باشد. داده¬های تحقیق از طريق پرسشنامه در بين خريداران ماهي در سال 1397 جمع آوري شد. پس از حذف داده¬هاي پرت، سرانجام داده¬هاي 186 پرسشنامه با استفاده از روش معادلات ساختاري (SEM) و نرم افزارهاي SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحليل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آگاهی مصرف کننده تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار مصرفی آنها دارد (50/0). در بین انواع آگاهی، دانش تغذیه¬ای با ضریب (85/0) مؤثرترین نوع آگاهی بود. آگاهی تولیدی (74/0) و قیمت (64/0) در رده¬های بعدی قرار دارند. نتایج بررسی تأثیر نوع منبع اطلاعات بر دانش و رفتار مصرف نشان داد که تأثیر غیرمستقیم این متغیر بر رفتار مصرف از طریق متغیر واسطه دانش (36/0) از تأثیر مستقیم آن (با ضریب 23/0) اثر بیشتری داشته¬است. همچنین منبع اطلاعاتی از طریق دوستان و نزدیکان با ضریب (74/0) مهمترین منبع کسب اطلاعات است.
Subjects: Divisions > Conferences > 2nd International and 6th National Iranian Congress on Organic vs. Conventional Agriculture - August 2019
Conferences > 2nd International and 6th National Iranian Congress on Organic vs. Conventional Agriculture - August 2019
Divisions: Conferences > 2nd International and 6th National Iranian Congress on Organic vs. Conventional Agriculture - August 2019
Subjects > Conferences > 2nd International and 6th National Iranian Congress on Organic vs. Conventional Agriculture - August 2019
Date Deposited: 22 Aug 2019 08:55
Last Modified: 22 Aug 2019 08:55
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/9535

Actions (login required)

View Item View Item