Factors Affecting the Sales Channel of Saffron and Damask Rose in Zanjan Province

باقری, محمد and قلی زاده, حیدر and بادسار, محمد Factors Affecting the Sales Channel of Saffron and Damask Rose in Zanjan Province. In: 2nd International and 6th National Iranian Congress on Organic vs. Conventional Agriculture, August 2019, Ardabil, Iran.

[img] Text
BC-00029-AD-2.pdf

Download (522kB)

Abstract

Despite the huge potential and capacity for producing medicinal plants in Iran, there are numerous and varied problems exist with production, processing, supply and consumption of medicinal plants. In the production chain of medicinal plants, as in other sectors, the most important part of the chain is the sale and market of the product. Because if the sell market is not well-identified, production cannot be profitable at all, as good as production can be. So identification of the product sales channel is very important. For this purpose, this study aimed to identify the sale channel of two products of Saffron and Damask Rose in Zanjan province which has the highest amount of cultivation in this province. The sale channels for saffron was include sales to consumers, wholesale and retailers respectively. Most of the farmers traded Saffron in the city of Zanjan, equivalent to 47.7 % of them. And most of the farmers account for 56.1% of them sold Saffron producers on their farm. 39.14% of the producers sold and provides product with grading along with packaging and 28.26% in non-grade packaging. The sale channels for damask rose was include retail store, consumer and wholesale respectively. The majority of transactions for damask rose had been done (comprising 77.3%) in Zanjan province. In most cases, the customers themselves delivered the product of damask rose from the farm. Most people (56.3 %) supplied their damask rose product in bulk with grading.

Item Type: Conference or Workshop Item (Lecture)
Persian Title: عوامل مؤثر بر کانال فروش زعفران و گل محمدی در استان زنجان
Persian Abstract: به‌رغم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار بالایی که برای تولید گیاهان دارویی در ایران وجود دارد اما مسائل و مشکلات متعدد و گوناگونی در رابطه با تولید، فرآوری، عرضه و مصرف آن وجود دارد. در زنجیره تولید گیاهان دارویی نیز مانند سایر بخشها مهمترین قسمت از زنجیره به فروش و بازار فروش محصول مربوط می¬باشد. چرا که اگر بازار فروش محصول به خوبی شناسایی نشود تولید هرچقدر هم که خوب باشد باز نمی‌توان سود مقرون به صرفه داشت. پس شناسایی کانال فروش محصول تولیدی بسیار اهمیت دارد. بدین منظور این مطالعه در صدد شناسایی کانال فروش دو محصول زعفران و گل محمدی در استان زنجان برآمد که بیشترین میزان کشت در استان زنجان را به خود اختصاص داده است. کانال فروش زعفران به ترتیب شامل فروش به مصرف¬کننده، عمده¬فروش و خرده فروش بود. بیشتر افراد معادل 7/47 درصد از افراد زعفران خود را در شهرستان‌های زنجان معامله کرده‌اند. بیشتر افراد معادل 1/56 درصد از افراد زعفران تولیدی خود را در مزرعه خود معامله کرده‌اند. 14/39 درصد افراد زعفران خود را به صورت بسته‌بندی با درجه و 26/28 به صورت بسته‌بندی بدون درجه فروخته¬اند. کانال فروش گل¬محمدی به ترتیب شامل خرده¬فروشی، مصرف¬کننده و عمده¬فروشی بوده است. بیشتر معاملات (شامل 3/77 درصد) در استان زنجان صورت گرفته است. در بیشتر موارد مشتری‌ها خودشان اقدام به تحویل محصول گل محمدی از سر زمین می‌کردند. بیشتر افراد 3/56 درصد محصول خود را به صورت فله با درجه‌بندی عرضه کرده اند..
Subjects: Divisions > Conferences > 2nd International and 6th National Iranian Congress on Organic vs. Conventional Agriculture - August 2019
Conferences > 2nd International and 6th National Iranian Congress on Organic vs. Conventional Agriculture - August 2019
Divisions: Conferences > 2nd International and 6th National Iranian Congress on Organic vs. Conventional Agriculture - August 2019
Subjects > Conferences > 2nd International and 6th National Iranian Congress on Organic vs. Conventional Agriculture - August 2019
Date Deposited: 24 Aug 2019 07:47
Last Modified: 24 Aug 2019 07:47
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/9665

Actions (login required)

View Item View Item