مشکلات اجتماعی و ارتباطی در نوجوانان-مسئولیت پذیری

سیری, سیمین and سیری, نرگس (2016) مشکلات اجتماعی و ارتباطی در نوجوانان-مسئولیت پذیری. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016.

[img] Text
0218.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: مشکلات اجتماعی و ارتباطی در نوجوانان-مسئولیت پذیری
Persian Abstract: زمینه و هدف: مطابق الگوی هشت مرحله ای روانی اجتماعی اریکسون شکل گیری هویت عمده ترین تکلیف دوره نوجوانی است یعنی در این دوره نوجوان در جستجوی هویت بوده ،جستجویی بی همتا و یافتن این پاسخ که او کیست؟ چه نقشی باید در جامعه ایفا نماید .او کودک است یا بزرگسال؟توانایی او برای پذیرش نقش همسری یا سرپرست خانواده تا چه حد خواهد بود؟ و این جستجو فرآیندی است که بررفتار نوجوان تاثیر میگذارد و نوجوان دراین مسیر برای جستجوی هویت بحرانی را تجربه میکندو باید سردر گمی نقش راحل و فصل نموده و تلاش کند تا به هویتی باثبات دست یابد و ناگزیر از پاسخگویی در حیطه ارزشها،شغل،تعاملات بین شخصی،نقش جنسیتی ،مذهبی،وابستگی های سیاسی و مواجهه با تغییرات جسمانی ناشی از بلوغ باشد همچنین امیال تازه ای در وی ظهور نموده که باید برای برآورده شدنشان اهداف تازه ای خارج از چارچوب کانون خانواده جستجو کند در این دوره روابط اوبیشتر به همسالان گرایش یافته و از این سن به بعدروابط اجتماعی اوگسترش یافته و با کسب استقلال از والدین مواجه شده و انسجام مسئولیتهای اجتماعی و تحکیم آن در فرد با وجودی که باید از سنین کودکی با تقسیم وظایف و عملکرد صحیح خانواده آغاز گردیده و در وی نهادینه شده باشدولی از ویژگی های خاص این سن تلاش برای استقلال از خانواده بوده اگر فرد مراحل قبل را به خوبی طی ننموده و اعتماد به نفس کافی نرسیده باشد فردی مسئول در برابر اعمال خویش نبوده و نشانی از وجود روابط درست بین فردی ،سازش یافتگی و پختگی اجتماعی در وی پدیدار نخواهد شد.بی مسئولیتی از بعد عاطفی هم میتواند مطرح شود و به عنوان باوری غیر منطقی که وقایع را متاثر از عوامل بیرونی و خارج از کنترل خویش میداند این موارد نشانه ای از آشفتگی عاطفی است و فرد معتقد است که باید همواره فردی قویتر از او در کنارش بوده و در همه موارد به او اتکا داشته باشد اینها وابستگی و عدم مسئولیت پذیری را نشان میدهد که میتواند تظاهرات خود را در حوزه های فردی،خانوادگی،اجتماعی و نزدیکان بروز دهد.خانواده مسئولیت اصلی اجتماعی کردن فرزندان را برعهده دارد اما نباید نقش همسالان ،اجتماع،مدرسه در شکل گیری شخصیت نوجوان از نظر پنهان بماند. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین انسجام خانواده و میزان مسئولیت پذیری به عنوان یکی از شاخصهای سلامت روان و مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان دختر متوسطه در شهرستان پاکدشت استان تهران در سال تحصیلی 94-95انجام شد.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 23 Oct 2019 06:54
Last Modified: 23 Oct 2019 06:54
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/9959

Actions (login required)

View Item View Item