تعیین عوامل موثر بر مطالعه درسی و غیر درسی دانش‏ آموزان استان اردبیل

صاحب, نادر (2016) تعیین عوامل موثر بر مطالعه درسی و غیر درسی دانش‏ آموزان استان اردبیل. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016.

[img] Text
0242.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: تعیین عوامل موثر بر مطالعه درسی و غیر درسی دانش‏ آموزان استان اردبیل
Persian Abstract: مطالعه سنگ بنای رشد تمدن ها و از مهم‌ترين شاخص‌هاي ترقی و توسعه و عامل مؤثر براي شكوفايي استعدادهاي بالقوه‌ي انساني براي رسيدن به كمال است. امروزه يكي از معيارهاي سنجش رشد فرهنگي و فكري هر ملت و كشوري وضعيت مطالعه در آن جامعه بوده و بالا بودن ميزان مطالعه يكي از شاخص‌هاي توسعه يافتگي و رشد شناخته شده است. لذا با توجه به اهميت موضوع، این پژوهش به منظور بررسی وضعيت مطالعه دانش‏آموزان استان اردبیل و عوامل موثر بر آن به روش توصيفي- تحليلي(تحليل عامل اكتشافي) انجام گرفت. بدين منظور بر اساس جداول تعيين حجم نمونه (اج،اس،بولا و مورگان) تعداد 765 نفر از دانش‏آموزان استان اردبیل به طریقه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای براي مطالعه انتخاب شدند. تعداد 38 سئوال پژوهشي مطرح و براي جمع آوري داده هاي لازم از دو عنوان پرسشنامه محقق ساخته (با روايي 84/0) استفاده شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از آزمون هاي آماري خي دو، تي و تحليل عامل اكتشافي بر اساس سئوالات پژوهش استفاده گرديد. نتایج پژوهش نشان داد كه متوسط سرانه مطالعه روزانه كتابهاي درسي و غير درسي دانش‏آموزان به ترتيب 2/3 و 61/1 ساعت است. بالاترين زمينه مطالعه غير درسي دانش‏آموزان در زمينه داستاني و ادبي (8/23 درصد) مي باشد. بر اساس نتایج پژوهش جنسیت ، دوره تحصیلی ،نوع مدرسه، شغل پدر، سواد والدین ، امانت گرفتن كتاب، عضويت در كتابخانه، داشتن کتابهای غیر درسی و محل تحصيل با وضعيت مطالعه دانش‏آموزان رابطه معنا داری دارد (p<0/005). نتايج پژوهش نشان مي دهد كه مطالعه درسي و غير درسي تاثير متقابل بر يكديگر داشته و اين تاثير در جهت مثبت و معنادار مي باشد (p<0/005). تحلیل عاملی اکتشافی داده ها نشان داد از ديدگاه دانش‏آموزان ، مولفه هاي مربوط به عوامل آموزشگاهی و فرهنگی(46/29%)، فردی و اجتماعی(94/18%)، تکنولوژی و رسانه(7/18%) ، بستر سازی (6/17%)و روابط انسانی (3/15%) به ترتیب بيشترين تاثير را بر وضعيت مطالعه دارند.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 23 Oct 2019 06:43
Last Modified: 23 Oct 2019 06:43
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/9983

Actions (login required)

View Item View Item