صاحب, نادر (2016) تعیین عوامل موثر بر مطالعه درسی و غیر درسی دانش آموزان استان اردبیل. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016.
![]() |
Text
0242.pdf Download (1MB) |
Official URL: http://uma.ac.ir/
Abstract
-
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Persian Title: | تعیین عوامل موثر بر مطالعه درسی و غیر درسی دانش آموزان استان اردبیل |
Persian Abstract: | مطالعه سنگ بنای رشد تمدن ها و از مهمترين شاخصهاي ترقی و توسعه و عامل مؤثر براي شكوفايي استعدادهاي بالقوهي انساني براي رسيدن به كمال است. امروزه يكي از معيارهاي سنجش رشد فرهنگي و فكري هر ملت و كشوري وضعيت مطالعه در آن جامعه بوده و بالا بودن ميزان مطالعه يكي از شاخصهاي توسعه يافتگي و رشد شناخته شده است. لذا با توجه به اهميت موضوع، این پژوهش به منظور بررسی وضعيت مطالعه دانشآموزان استان اردبیل و عوامل موثر بر آن به روش توصيفي- تحليلي(تحليل عامل اكتشافي) انجام گرفت. بدين منظور بر اساس جداول تعيين حجم نمونه (اج،اس،بولا و مورگان) تعداد 765 نفر از دانشآموزان استان اردبیل به طریقه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای براي مطالعه انتخاب شدند. تعداد 38 سئوال پژوهشي مطرح و براي جمع آوري داده هاي لازم از دو عنوان پرسشنامه محقق ساخته (با روايي 84/0) استفاده شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از آزمون هاي آماري خي دو، تي و تحليل عامل اكتشافي بر اساس سئوالات پژوهش استفاده گرديد. نتایج پژوهش نشان داد كه متوسط سرانه مطالعه روزانه كتابهاي درسي و غير درسي دانشآموزان به ترتيب 2/3 و 61/1 ساعت است. بالاترين زمينه مطالعه غير درسي دانشآموزان در زمينه داستاني و ادبي (8/23 درصد) مي باشد. بر اساس نتایج پژوهش جنسیت ، دوره تحصیلی ،نوع مدرسه، شغل پدر، سواد والدین ، امانت گرفتن كتاب، عضويت در كتابخانه، داشتن کتابهای غیر درسی و محل تحصيل با وضعيت مطالعه دانشآموزان رابطه معنا داری دارد (p<0/005). نتايج پژوهش نشان مي دهد كه مطالعه درسي و غير درسي تاثير متقابل بر يكديگر داشته و اين تاثير در جهت مثبت و معنادار مي باشد (p<0/005). تحلیل عاملی اکتشافی داده ها نشان داد از ديدگاه دانشآموزان ، مولفه هاي مربوط به عوامل آموزشگاهی و فرهنگی(46/29%)، فردی و اجتماعی(94/18%)، تکنولوژی و رسانه(7/18%) ، بستر سازی (6/17%)و روابط انسانی (3/15%) به ترتیب بيشترين تاثير را بر وضعيت مطالعه دارند. |
Subjects: | Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 |
Divisions: | Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 |
Date Deposited: | 23 Oct 2019 06:43 |
Last Modified: | 23 Oct 2019 06:43 |
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/9983 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |