بررسی ارتباط عمل به باورهای دینی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان

صمدی, معصومه and حسن زاده هیر, رقیه (2016) بررسی ارتباط عمل به باورهای دینی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016.

[img] Text
0253.pdf

Download (567kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: بررسی ارتباط عمل به باورهای دینی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان
Persian Abstract: مساله و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط عمل به باورهای دینی با اضطراب اجتماعی دانش¬آموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش¬آموزان مقطع دبیرستان¬ مدارس منطقه 9 شهر تهران که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند، می¬باشد. در این پژوهش حجم نمونه 120 نفر بود که با استفاده از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعي كانور و همكاران (2000)، و پرسشنامه¬ی مقیاس عمل به باورهاي دینی گلزاري (1379) بود. به منظور تحلیل داده¬ها از آزمون تحلیل تحلیل رگرسیون و آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نرم¬افزار SPSS (نسخه 22) استفاده شد. یافته ها: نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون نشان داد عمل به باورهای دینی پیش¬بینی کننده اضطراب اجتماعی پایین¬تر در دانش¬آموزان دختر مقطع متوسطه بود. در این پژوهش مشخص شد دانش¬آموزانی که عمل به باورهای مذهبی بیشتری داشتند، اضطراب کمتری را تجربه می¬کردند. نتیجه گیری: عمل به باورهاي ديني و مذهبي از عوامل پيش بيني كننده سلامت رواني و بهزيستي در جوانان مي باشد. رفتارهاي مذهبي باعث كاهش استرس رواني و بالا رفتن سرعت بهبودي اختلالات هيجاني و خلقي مي¬شود. به علت پايين بودن ميزان استرس در افراد داراي رفتارهاي مذهبي آن ها كمتر به بيماري¬هاي روان تني و از جمله اختلالات اضطرابی مبتلا مي¬شوند.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 23 Oct 2019 05:49
Last Modified: 23 Oct 2019 05:49
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/9994

Actions (login required)

View Item View Item