بررسی نقش تمییزی هوش معنوی در پیش بینی خود پنداره تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه

صمدی, معصومه and کریملو, سعیده (2016) بررسی نقش تمییزی هوش معنوی در پیش بینی خود پنداره تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016.

[img] Text
0254.pdf

Download (840kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/The 2nd National Conference on Sc...

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: بررسی نقش تمییزی هوش معنوی در پیش بینی خود پنداره تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه
Persian Abstract: مساله و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوش معنوی با خودپنداره تحصیلی دانش¬آموزان مقطع متوسطه انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش¬آموزان مقطع دبیرستان¬ مدارس منطقه 5 شهر تهران که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند، می¬باشد. در این پژوهش حجم نمونه 120 نفر بود که با استفاده از روش نمونه-گیری خوشه¬ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز شامل مقياس خودپنداره تحصيلي دلاور (1373) و پرسشنامه هوش معنوی بدیع و همکاران (1389) بود. به منظور تحلیل داده¬ها از آزمون تحلیل رگرسیون و آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 22) استفاده شد. یافته ها: نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون نشان داد هوش معنوی و ابعاد آن پیش¬بینی کننده خودپنداره تحصیلی دانش¬آموزان می-باشد. نتیجه گیری: افرادی که از هوش معنوی بالاتری برخوردارند، احتمالاً مهارت¬های حل مسئله سازگارانه را بیشتر به کار می¬گیرند و از منابع معنوی برای حل مسائل زندگی روزمره خود استفاده می¬کنند و به امور روزانه خود معنا و ارزش می¬دهند بنابراین خودپنداره بالاتری دارند. به همین صورت، دانش¬آموزانی که هوش معنوی بالایی دارند، در تعاملات محیط مدرسه و در ارتباط با معملان و همسالان، عزت نفس و خودارزشی بالا را تجربه می¬کنند.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 23 Oct 2019 05:50
Last Modified: 23 Oct 2019 05:50
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/9995

Actions (login required)

View Item View Item