Foroghirad, Payam (2017) Study and analyze the form and content of poems for kids and teenagers. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (بررسی و تحلیل فرم و محتوای شعر کودک و نوجوان)
Payam foroghirad.pdf Download (413kB) | Preview |
Abstract
Form and content of poems for children affected by mental structures and worldview are addressed; So that the image Frynyhay positive correlation with the power of art and the use of language learning and thinking audience; The lyrics content changes due to growing age group. In this paper, the form and content of poems for children were analyzed in two distinct parts. Elements imagery in poems for children taken from the surrounding audience that fits to know the audience. Since the children in different age groups, special features and worldview of these forms, in different age groups and with the growth of age, the simple mode, beyond and becomes more complex, for example, in poetry groups Sunni militants in the a and b side of similes and metaphors taken from the surrounding audience and fanciful concepts seen in poetry groups D and e; Thus, the age of the audience, in poetry and older age group (C) picture literary Frynyha simply come from fairly certain to take shape. In these poems, music and outer side as groups A and B does not matter; because the children at younger ages than content, the meter shows interest. The internal songs, the lyrics of these groups, often literal arrays, especially puns and mechanisms of replication is used and the outer songs, poetry weight in A and B age group is particularly important for children's language as spoken language the poet is trying to keep the parts of speech. Depending on the age and intellectual growth of the audience, the frequency content of six content, the variables that indicate the importance of children's poetry with poets in the audience. In fact, poetry for children by shifts in audience (different age groups of children) is written. Poets poetry for children and adolescents, "I" forgot your real adult, and language have chosen audience; based on this, the content of his poems to suit the audience's worldview. The main element content of the lyrics in age groups A and B naturalism and entertainment. The study sample, poems poets past three decades, the field of children, including Jafar Ebrahimi, Mostafa Rahmandoust, afsane Shabannejad,asadollah Shabani, Nasser keshavarz and Mahmoud kianoosh.
Item Type: | Thesis (Doctoral) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی و تحلیل فرم و محتوای شعر کودک و نوجوان | ||||||
Persian Abstract: | در شعر کودک و نوجوان، فرم و محتوا تحت تأثیر ساختار ذهنی و جهان¬بینی مخاطب قرار دارد؛ به گونه¬ای که تصویر آفرینی¬های هنری و استفاده از نّرم زبان همبستگی مثبت با قدرت یادگیری و تفکّر مخاطب دارد. در این رساله، فرم و محتوای شعر کودک و نوجوان در دو بخش مجزّا مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. عناصر صور خیال در شعر كودك و نوجوان از محیط پیرامونی مخاطب گرفته می¬شود که متناسب با قدرت درک مخاطب است. از آنجایی که کودکان و نوجوانان در گروه¬های سنّی مختلف، ویژگی¬ها و جهان¬بینی¬های خاصی دارند این صور، در گروه¬های سنّی نیز متفاوت است و با رشد سنّی کودک، از حالت ساده، فراتر رفته و پیچیده¬تر می¬شود؛ به عنوان مثال، در شعر گروه¬های سنّی الف و ب وجه شبه در تشبیه و استعاره از محیط پیرامونی مخاطب گرفته می¬شود و در شعر گروه¬های د و ه مفاهیم خیالی دیده می¬شود؛ بنابر این، با رشد سنّی مخاطب، در شعر گروه¬ سنّی ج و بالاتر تصویر آفرینی¬ها ادبی از حالت سادگی در می¬آیند و نسبتاً شکل مشخصی به خود می¬گیرند. در این اشعار، موسیقی بیرونی و کناری به اندازه¬ی گروه¬های الف و ب اهمیّت ندارد؛ به این دلیل که کودک در سنّین پایین¬تر بیش از محتوا، به وزن شعر علاقه نشان می¬دهد. از نظر آهنگ درونی، در شعر این دوگروه، اغلب از آرایه¬های لفظی، به ویژه جناس و شیوه¬های مختلف تکرار استفاده می¬شود و از نظر آهنگ بیرونی، وزن در شعر گروه¬ها سنّی الف و ب اهمیّت خاصی دارد؛ زبان نیز همان زبان محاوره¬ای کودک است که سعی شاعر در حفظ ترتیب اجزاء کلام است. با توجّه به سنّ و رشد فکری و ذهنی مخاطبان، بسامد مضامین شش¬گانه¬ی محتوا، در شعر کودک متغیّر است که نشانگر اهمیّت جایگاه مخاطب در نزد شاعران است. در واقع، شعر کودک براساس مقتضای حال مخاطب (گروه-های سنّی مختلف کودکان) سروده شده است. شاعران حوزه¬ی شعر کودک و نوجوان، «منِ» واقعی و بزرگ¬سالی خود را فراموش کرده، و زبانِ حال مخاطب را برگزیده¬اند؛ بر اساس همین، محتوای اشعارش متناسب با جهان¬بینی مخاطبان است. عنصر اصلی محتوای شعر در گروه¬های سنّی الف و ب طبیعت¬گرایی و سرگرمی است. جامعه¬ی آماری پژوهش حاضر، اشعار مشهورترین شاعران سه دهه¬ی اخیر حوزه¬ی کودکان و نوجوان، از جمله جعفر ابراهیمی، مصطفی رحماندوست، افسانه شعبان¬نژاد، اسدالله شعبانی، ناصر کشاورز و محمود کیانوش است. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature |
||||||
Date Deposited: | 29 Sep 2018 14:33 | ||||||
Last Modified: | 29 Sep 2018 14:33 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/115 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |