A Study of the Relationship between Language Learning and Social Identity, Self-identity, and Professional Identity Changes

Rezaei, Vida (2017) A Study of the Relationship between Language Learning and Social Identity, Self-identity, and Professional Identity Changes. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (مطالعۀ ارتباط بین یادگیری زبان و تغییر در هویت اجتماعی، هویت فردی، و هویت حرفه ای)
Vida Rezaei.pdf

Download (330kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This mix-method study investigated Iranian university teachers' self-identity, social identity, and professional identity changes associated with English learning, considering gender, proficiency level, and major. For this purpose, 131 PhD teachers, 39 female and 92 male, were selected from different majors and from five different Universities of Mohaghegh Ardabili, Azad University of Ardabil, Payame Noor University of Ardabil, Tabriz University, and Allameh Tabataba'i University in Tehran. For quantitative part, teachers completed a questionnaire with four different sections, and then for qualitative part, I asked them three interview questions. Results showed that teachers' self-confidence increased and they underwent additive change and productive change. It revealed that teachers underwent self-identity change after English learning, this change is in a positive way in which something is added to what they already have, in other words, the change is gaining rather than losing. Teachers did not undergo social identity change after English learning, but among social labels occupation and educational level had the highest importance. Teachers had professional identity change too. They respectively showed highest amount of commitment in student needs domain, personal growth and development domain, and finally school issues domain. In all three types of identities females scored higher than males, the amount of their self-identity changes, the importance of social labels, and their professional commitment are more than those of males. About English proficiency, the higher the proficiency, the more changes were experienced by teachers. Respectively English major teachers, non-English major teachers with high level of proficiency, and non-English major teachers with low level of proficiency underwent more changes. All three types of identities were significantly correlated with each other. Teachers believed the person should be in the context of that language in order to experience more social and self-identity changes, and English learning is extremely effective in their professional growth.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مطالعۀ ارتباط بین یادگیری زبان و تغییر در هویت اجتماعی، هویت فردی، و هویت حرفه ای
Persian Abstract: این مطالعه، با متد ترکیبی، تغییرات هویت فردی، هویت اجتماعی، و هویت حرفه ای اساتید دانشگاه ایران را در ارتباط با یادگیری زبان انگلیسی و با لحاظ جنسیت، سطح مهارت، و رشته تحصیلی مورد بررسی قرار داده است. به این منظور، 131 استاد با مدرک دکتری، 39 نفر زن و 92 نفر مرد، از رشته های متفاوت و از پنج دانشگاه متفاوت، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، دانشگاه پیام نور اردبیل، دانشگاه تبریز و دانشگاه علامه طباطبایی تهران انتخاب شدند. در قسمت کمی مطالعه اساتید پرسشنامه ای را در چهار بخش تکمیل نمودند، در قسمت کیفی پاسخگوی سه سوال در مصاحبه بودند. نتایج حاکی از این بوده است که اعتماد به نفس اساتید افزایش یافته و اساتید تحت تغییر افزایشی و تغییر مولد قرار گرفته اند. مطالعه، تغییر در هویت فردی اساتید را بعد از یادگیری زبان آشکار نموده، تغییری که در جهت مثبت بوده و چیزی به داشته های آن ها افزوده شده است. اساتید پس از یادگیری زبان انگلیسی دستخوش تغییر در هویت اجتماعی قرار نگرفته اند، اما در میان عناوین اجتماعی شغل و میزان تحصیلات دارای بالاترین میزان اهمیت بوده است. اساتید شاهد تغییر در هویت حرفه ای خود بوده اند. آن ها به ترتیب بالاترین میزان تعهد را نسبت به نیازهای دانشجویان، نسبت به رشد و تعالی فردی خود، و در آخر نسبت به مسائل محیط آموزشی نشان داده اند. در هر سه نوع هویت زنان بالاتر از مردها قرار گرفته اند و میزان تغییر در هویت فردی، میزان اهمیت عناوین اجتماعی، و میزان تعهد حرفه ای آن ها نسبت به مردها بالاتر بوده است. در مورد سطح مهارت زبان انگلیسی، با افزایش میزان مهارت اساتید میزان تغییرات نیز بیشتر شده است. اساتید دارای مدرک زبان انگلیسی، اساتید دارای مدرک غیر زبان انگلیسی با مهارت بالا در زبان انگلیسی، و اساتید دارای مدرک غیر زبان انگلیسی با مهارت پایین در زبان انگلیسی، به ترتیب بیشترین میزان تغییر را داشته اند. هر سه نوع هویت به طور معنی داری با یکدیگر همبستگی دارند. اساتید معتقد بودند که برای تجربه بیشترین تغییر در هویت فردی و هویت اجتماعی فرد باید در محیط مربوط به زبان مقصد حضور داشته باشد و یادگیری زبان انگلیسی به طور فزاینده ای در رشد حرفه ای آن ها موثر است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abdi, RezaUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Saeedakhtar, AfsanehUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Date Deposited: 29 Sep 2018 19:34
Last Modified: 29 Sep 2018 19:34
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/128

Actions (login required)

View Item View Item