The Effectiveness of Cognitive-behavioral Therapy and Emotion Regulation Training on Irritability, Depression and Anxiety in Adolescents with Disruptive Mood Dysregulation Disorder

Shybani, Hosein (2017) The Effectiveness of Cognitive-behavioral Therapy and Emotion Regulation Training on Irritability, Depression and Anxiety in Adolescents with Disruptive Mood Dysregulation Disorder. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و آموزش تنظیم هیجان بر تحریک‌پذیری، افسردگی و اضطراب در نوجوانان دارای اختلال بدتنظیمی خلق مخرب)
Hosein Shybani.pdf

Download (370kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study aims determine the effectiveness of cognitive behavioral therapy and emotion regulation training on irritability and depressive moods on disruptive mood dysregulation disorder . The method of this experimental is pre-test and multi-group post-test. The statistical universe of this research consisted of all from grade seven, eight and nine male students of shahroud city in academic year of 2016-2017. The sample was 45 male with disruptive mood dysregulation disorder identified among students assigned to the two experimental groups and one control group. Data were collected using the emotional stimulus index and Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21). The research data results were analyzed using the methods of multivariate and univariate analysis of covariance (MANCOVA). Multivariate analysis of covariance showed that the cognitive-behavioral therapy and emotion regulation significantly reduce depression, anxiety and irritability (P<0.01). Also The results of post hoc test showed that the average scores of the experimental groups in all studied variables were significantly lower than the control group. The results showed that there was no significant difference among treatment groups in terms of efficacy on excitability and anxiety. The results showed that there is no significant difference among treatment groups in terms of efficacy on irritability and anxiety; Hoever emotional regulation training was more effective than cognitive-behavioral therapy in decreasing the depression symptoms. These results indicate that cognitive-behavioral therapy and emotional regulation training can moderate depression, anxiety and excitability in adolescents

Item Type: Thesis (Doctoral)
Persian Title: اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و آموزش تنظیم هیجان بر تحریک‌پذیری، افسردگی و اضطراب در نوجوانان دارای اختلال بدتنظیمی خلق مخرب
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و آموزش تنظیم هیجان بر تحریک‌پذیری، افسردگی و اضطراب در نوجوانان دارای اختلال بدتنظیمی خلق مخرب بود. روش این تحقیق تجربی و از نوع پیش¬آزمون و پس¬آزمون چند گروهی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش¬آموزان دارای نشانه¬های اختلال بدتنظیمی خلق مخرب پسر پایه-های هفتم، هشتم و نهم مدارس دولتی شهر شاهرود در سال تحصیلی 96-95 تشکیل دادند. نمونه این پژوهش شامل 45 دانش¬آموز پسر دارای نشانه¬های اختلال بد تنظیمی خلق مخرب بود که از میان دانش¬آموزان با تشخیص اختلال بدتنظیمی خلق مخرب انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار داده شدند. برای جمع¬آوری داده¬ها از مقیاس شاخص تحریک‌پذیری عاطفی و مقیاس DASS-21 استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده¬ها نیز از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی رفتاری و تنظیم هیجان به‌طور معنی¬داری در کاهش افسردگی، اضطراب و تحریک‌پذیری اثربخش بوده¬اند (01/0>p). همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد میانگین نمرات گروه¬های آزمایشی در متغیرهای موردمطالعه به‌طور معناداری کمتر از گروه کنترل بود. نتایج نشان داد که بين شیوه‌های درماني ازلحاظ اثربخشی بر تحریک‌پذیری و اضطراب تفاوت معناداري وجود ندارد. اما آموزش تنظیم هیجانی نسبت به شناختی رفتاری در کاهش علائم افسردگی مؤثرتر بود. این نتایج حاکی است که درمان شناختی رفتاری و آموزش تنظیم هیجانی می¬تواند افسردگی، اضطراب و تحریک‌پذیری نوجوانان را تعدیل نماید
Supervisor:
SupervisorE-mail
Mikaeili, NiloofarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 01 Oct 2018 09:21
Last Modified: 01 Oct 2018 09:21
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/204

Actions (login required)

View Item View Item