Maleki, Somaieh (2017) The role of servant leadership and organizational citizenship behavior in predicting innovative organizational climate of secondary schools in Ardebil. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (نقش رهبری خدمتگزار و رفتار شهروندی در پیشبینی جوسازمانی نوآورانه مدارس متوسطه اردبیل)
Somaieh Maleki.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
The purpose of this study was to investigate the role of servant leadership and citizenship behavior in the prediction of Innovative organizational climate in Ardebil secondary schools. The research method was descriptive correlational. The population of this study is Teacher of Secondary Schools of Ardabil in the academic year of 2016 - 2017 Among them, 364 cluster random sampling was selected as the sample of study. The sample was selected using cluster random sampling method (364 people). In this study Innovative Organizational Climate Questionnaire (Siegel & Kimmer), Organizational Citizenship Behavior (Pandasakf), and Patterson Serving Leader used to data gathering. Data were analyzed using one-sample t-test, Pearson correlation coefficient and multiple linear regressions. Also, the relationship between servant leadership and its components as well as organizational citizenship behavior and its components with innovative organizational climate in Ardebil secondary schools, it is positive and significant. The contribution of the service leadership variable to innovative organizational prediction (β= 0.629) is more than organizational citizenship behavior (β= 236.6). Among dimensions of servant leadership style, four dimensions of service (β= 0.532), temperance (β= 0.312), modesty and humility (β= -0.242) and reliability (β = 0.181), respectively, have contributed significantly to the prediction of innovative organizational climate. Among dimensions of organizational citizenship behavior, dimensions of social rituals (β= 0.262), chivalry (β= 0.263), conscientiousness (β= 188) and decency (β= 114), respectively, have contributed significantly to the prediction of innovative organizational climate. Servant Leadership for his role in the effectiveness of individual and group play Organizational Citizenship Behavior in identifying, managing, and evaluating out-of-the-box employee behaviors are important factors that are effective in innovation.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | نقش رهبری خدمتگزار و رفتار شهروندی در پیشبینی جوسازمانی نوآورانه مدارس متوسطه اردبیل | ||||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری خدمتگزار و رفتار شهروندی در پیشبینی جوسازمانی نوآورانه مدارس متوسطه اردبیل انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماري اين پژوهش، معلمان دوره دوم متوسطه اردبیل در سال تحصیلی96-1395 مي باشد، که از بین آن¬ها با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای373 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه¬ی جو سازمانی نوآورانه سیگل و کایمر ، رفتار شهروندی سازمانی، پادساکف و رهبری خدمتگزار پترسون پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون¬های t تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته¬ها نشان داد میانگین نمره جوسازمانی نوآورانه، سبک رهبری خدمتگزار و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بالا¬تر از حد متوسط است. همچنین رابطه ی بین رهبری خدمتگزار و مولفه های آن و همچنین رفتار شهروندی سازمانی و مولفه های آن با جو سازمانی نوآورانه در مدارس متوسطه اردبیل مثبت و معنادار است. سهم متغیر رهبری خدمتگزار در پیش¬بینی جوسازمانی نوآورانه (629/0=β) بیشتر از رفتار شهروندی سازمانی (236/0β=) می باشد. از بین ابعاد سبک رهبری خدمتگزار چهار بعد خدمت رسانی (532/0=β)، مهرورزی (312/0=β)، تواضع و فروتنی (284/0-=β) و قابلیت اعتماد (181/0=β) به ترتیب اولویت سهم معنی داری در پیش بینی جو سازمانی نوآورانه داشته اند. از بین ابعاد رفتار شهروندی سازمانی نیز ابعاد آداب اجتماعی (262/0=β(، جوانمردی (253/0=β)، وجدان کاری (188/0=β( و نزاکت (114/0=β) به ترتیب اولویت سهم معنی داری در پیش بینی جو سازمانی نوآورانه را داشته اند. رهبري خدمتگزار به دلیل نقشی که در اثربخشی فردي و گروهی ایفا می کند و رفتار شهروندی سازمانی به دنبال شناسایی، اداره و ارزیابی رفتارهای فرا نقش کارکنان از عواملی مهمی هستند که در نوآورای موثر هستند. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences |
||||||
Date Deposited: | 03 Oct 2018 08:55 | ||||||
Last Modified: | 03 Oct 2018 08:55 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/273 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |