Optimal Section of Spandrel Beams in Coupled Shear Wall System

Teymur Moghaddam, Sassan (2018) Optimal Section of Spandrel Beams in Coupled Shear Wall System. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (مقطع بهینه تیرهای همبند در سیستم دیوار برشی همبسته)
Sassan Teymur Moghaddam.pdf

Download (730kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Spandrel beams in the coupled shear walls play an important role in the overall behavior of the structure. Conventional spandrel beams, mainly fail in brittle early way due to the formation of shear plastic joints in lateral cyclic loading. Therefore, their proper behavior will improve the performance of the structure against earthquakes. Due to the nature of the spandrel beams, which are mostly sections with high depth and short length, these elements of the instrument are classified in the deep beams group. The large amount of internal forces against the shear is usually based on concrete. On the other hand, due to the brittle behavior of concrete, the shear-slip joints in the beam are created, which are considered as weaknesses in the concrete. A solution to prevent this problem is to transform the behavior of the beam into flexural behavior. In this regard, in this research, the use of two connected beams with the same height with conventional spandrel beam is proposed. Although expecting a reduction in the resistance of the proposed system, but more internal forces are delivered by the longitudinal reinforcement bars, it is expected that in this case, behavior is more smooth and more formidable than the structure. Although a reduction in resistance is expected in the proposed system, but more internal forces are delivered through the longitudinal reinforcement bars, and it is anticipated that in this case, can be see softer and perhaps more ductile behavior in the system. In the process of this research, the overall behavior of the coupled wall with the proposed beams and the type of created plastic joints under the cyclic loading analysis was investigated in the finite element software. The results show the efficiency of the proposed idea and the accuracy of proposed relations in design of these types of beams. In this idea, the aspect of the execution of the desired beam is also considered

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقطع بهینه تیرهای همبند در سیستم دیوار برشی همبسته
Persian Abstract: تیرهای همبند در دیوارهای برشی همبسته نقش مهمی را در رفتار کلی سازه ایفا می‌کنند. تیرهای همبند متداول، عمدتا با گسیختگی زودهنگام به دلیل تشکیل مفاصل پلاستیک برشی در سیکل¬های رفت و برگشتی ناشی از بار¬های جانبی، دچار شکست ترد می¬شوند. بر همین اساس رفتار مناسب آنها باعث بهبود عملکرد سازه در برابر زلزله خواهد شد. با توجه به ماهیت تیرهای همبند که عمدتا مقاطعی با ارتفاع زیاد و دهانه‌هایی کوتاه هستند، این المان‌های سازه‌ای درگروه تیرهای عمیق قرار می‌گیرند. سهم عمده تلاش‌های داخلی در برابر برش معمولا بر عهده بتن مقطع می‌باشد. از طرفی بدلیل رفتار ترد بتن، مفاصل برشی- لغزشی در تیر ایجاد می‌شود، که از نقاط ضعف بتن بشمار می‌آید. یک راهکار برای جلوگیری از این مسئله، سوق دادن رفتار تیر به رفتار خمشی است. در همین راستا، در این تحقیق استفاده از زوج تیر همبند هم ارتفاع با تیرهای همبند متداول پیشنهاد شده است. گرچه انتظار کاهش مقاومت در سیستم پیشنهادی می¬رود، اما سهم بیشتری از تلاش های داخلی را میلگردهای طولی تیر متحمل می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود در این حالت رفتاری نرم¬تر و شاید شکل‌پذیرتر از سازه مشاهده شود. در روند این تحقیق رفتار کلی دیوار برشی همبند با تیرهای پیشنهادی و نوع مفاصل پلاستیک ایجاد شده ، تحت تحلیل‌ چرخه¬ای رفت و برگشتی، در نرم افزار اجزاء محدود مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده حاکی از کارایی ایده مطرح شده و صحت روابط پیشنهادی در طراحی این نوع تیرها می¬باشد. در این ایده جنبه اجرایی تیرهای مورد نظر نیز در نظر گرفته شده است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Gholizad, AminUNSPECIFIED
Amani, AsgharUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Akrami, VahidUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Date Deposited: 03 Oct 2018 09:20
Last Modified: 03 Oct 2018 09:20
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/301

Actions (login required)

View Item View Item