Comparison and content of common themes of the national epic and mystical epic

Sharifi Lorestani, Shahla (2017) Comparison and content of common themes of the national epic and mystical epic. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (مقایسه و تحلیل موضوعات مشترک حماسه‌ی ملّی و حماسه‌ی عرفانی)
Shahla Sharifi Lorestani.pdf

Download (391kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Epic and mysticism are two different literary genres, but the worth of epic depends on the mystical content and sanctity of mysticism because of having the essence of epic. Institutional studies acknowledge the affinity and blend of sacred epic and pure mysticism. To prove this claim, current study investigated the common themes of epic and mysticism in two precious works Shahnameh and Mathnavi. Based on institutional studies, Shahnameh, owing to having more sublime epical content, is comparable to the mystical texts because Islamic mysticism has two major features: sublime content and epical power, and Shahnameh possesses both characteristics perfectly. Mathnavi with the mighty essence of epic takes distances from the mystical texts (Sufi) and approaches Shahnameh, with the difference that Shahnameh is a successful example of external epic and Mathnavi is a perfect example of internal epic. Therefore, in the current study, viewpoints of Ferdowsi and Rumi is analyzed in two parts, including epic by selecting three topics: hero, enemy and holy sanctorum and mysticism with two basic concepts of monotheism and providence. In monotheism section, comparison of subjects such as “good and evil” and “mythological creatures” and in providence section, research about “chosen human of God” before and after appearance of Islam, regarding the Ibni Arabi viewpoint as the father of the theoretical Irfan are necessary. Ibni Arabi divides the providence into two parts of Absolute and Conditional with a beyond-time and beyond-space emphasis and makes it easier to research about providence in ancient and after-Islam Iran at introduction and basic content of Shahnameh. Undoubtedly, in fictional texts the statements uttered by the story characters are as important as those narrated by the narrator as advice during the story. From this perspective, there is no difference between Ferdowsi and Rumi. The narrator of pre-Islamic Iranian fictions such as Rumi does not narrate the story of previous nations from Quran, but skillfully incorporates a new form of the truth of monotheism in the form of old story and considers any saying but ‘monotheism’ as ‘Null’. The accomplishment of what is right and the word ‘monotheism’ always accompanied with the creation of epic and encouraging the culture of fighting with injustice in order to establish the justice. Therefore, every epic would be holy with the aim of giving information and establishing justice and fighting against ignorance. Shahnameh and Mathnavi also benefit from this feature of the holy epic, while Fedowsi tries to make human aware against internal and external tyranny but Mowlavi awares by creating a sense of revolution inside man, due to the fact that the epic occurs earlier than awareness, Mathnavi would be a masterpiece with the features of internal epic in which the concept of God’s desire and love leads to escaping from politics and having condolences with the enemy that just changes the nature of epic and has nothing to do with the truth of mystics. Current study used two resources of Shahnameh, the version of “Khaleghi Motlagh” and Masnavi, correctd by Nicholson and by using the library method tries to prove the mentioned claim and besides Mathnavi, benefited from “Fihemafih, writtings and “Shams Ghazaliyat”.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Persian Title: مقایسه و تحلیل موضوعات مشترک حماسه‌ی ملّی و حماسه‌ی عرفانی
Persian Abstract: حماسه و عرفان دو ژانر مختلف ادبی هستند اما ارزش حماسه وابسته به محتوای عرفانی و قداست عرفان به دلیل بهره‌مندی از جوهر حماسه است. مطالعات نهادشناختی قرابت و آمیختگی حماسه‌ی مقدّس و عرفان ناب را تأیید می¬کند. رساله¬ی پیش رو برای اثبات این ادّعا مضامین مشترک حماسه و عرفان را در دو اثر فاخر «شاهنامه» و «مثنوی» بررسی کرده است. بر اساس مطالعات نهادشناختی، شاهنامه به دلیل محتوای متعالی بیشتر از متون حماسی با متون عرفانی قابل مقایسه است زیرا عرفان اسلامی دو ویژگی مهم دارد: محتوای متعالی و قدرت حماسی و شاهنامه هر دو ویژگی را به نحو احسن دارد. مثنوی نیز با جوهر قدرتمند حماسه از متون صوفیه فاصله می¬گیرد و به شاهنامه نزدیک می¬شود. با این تفاوت که شاهنامه نمونه¬ی موّفق حماسه‌ی بیرونی و مثنوی الگوی کامل حماسه‌ی درونی است. با این پیش فرض دیدگاه فردوسی و مولوی در دو بخش حماسه با گزینش سه موضوع «قهرمان، دشمن و حریم مقدّس» و عرفان با دو مبحث اساسی «توحید و ولایت» قابل بررسی است. در بخش توحید، مقایسه¬ی موضوعاتی همچون «خالق خیر و شر» و «نقش نیروهای ماورایی» و در بخش ولایت، شناخت ولیّ خدا قبل و بعد از ظهور اسلام با استناد به دیدگاه ابن‌عربی به عنوان پدر عرفان نظری و صاحب نظر این حوزه ضروری است. ابن‌عربی با تقسیم ولایت به مطلقه و مقیّده، به این موضوع نگاهی فرازمانی و فرامکانی دارد و تحقیق در باره‌ی ولایت در ایران باستان و ایران بعد از ظهور اسلام را در مقدّمه و متن اصلی شاهنامه راحت‌تر می‌کند. برای چنین پژوهشی سخنانی که از زبان شخصیت‌های قصّه در شاهنامه و مثنوی بیان می¬شود، به اندازه‌ی جملاتی که در لابلای حکایت، به صورت پند و اندرز گفته می‌شود؛ اهمیت دارد. از این نظر فرقی بین فردوسی و مولوی نیست. روایتگر افسانه¬های ایران پیش از اسلام، مانند مولوی داستان¬ اقوام پیشین را از قرآن نقل نمی¬کند اما ماهرانه در قالب داستان کهن، شکل نوی از حقیقت توحید را می¬گنجاند و هر سخنی غیر از توحید را بیهوده‌گویی می‌داند. احقاق حق و اعتلای کلمه‌ی توحید همواره با خلق حماسه و ترویج فرهنگ مبارزه با بیداد برای برپایی داد همراه بوده است. با این استدلال هر حماسه‌ا‌ی با هدف آگاهی‌بخشی و برپایی داد، با جهل و بیداد مبارزه کند؛ مقدّس خواهد بود. شاهنامه و مثنوی نیز از ویژگی حماسه‌ی مقدّس بی‌نصیب نیستند اما فردوسی با آگاه کردن انسان او را علیه بیداد درون و بیرون برمی‌انگیزد و مولوی با برانگیختن انسان او را آگاه می‌کند و چون حماسه قبل از آگاهی اتّفاق می‌افتد؛ مثنوی قبل از آن‌که متنی عرفانی باشد؛ اثری با ویژگی‌های حماسه‌ی درونی است. در حماسه‌ی درونی مفهوم خواست الهی و عشق، به سیاست‌گریزی و مدارا با دشمن ختم می‌شود که فقط ماهیت حماسه را تغییر می‌دهد و ربطی به حقیقت عرفان ندارد. رساله‌ی حاضر با استفاده از دو منبع اصلی شاهنامه نسخه‌ی خالقی‌مطلق و مثنوی تصحیح نیکلسن و با روش تحقیق کتابخانه¬¬ای در پی اثبات این ادّعاست و در کنار مثنوی از فیه مافیه، مکتوبات و غزلیات شمس بهره برده است
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moharami, RaminUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Pouralkhas, ShokrollahUNSPECIFIED
Salahi, AsgarUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 03 Oct 2018 11:33
Last Modified: 03 Oct 2018 11:33
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/335

Actions (login required)

View Item View Item