Ashrafpour, Ali (2018) Designing a cinema complex with an approach to the revival of iranian-islamic architectural identity. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (طراحی مجموعه سینمایی با رویکرد احیای هویت معماری ایرانی اسلامی)
Ali Ashrafpour.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Cinema is one of the most important art form among the very important industrial art forms which dominated the 20th-century art life. A form that has peaked from its light beginning in open-air urban areas to become a billion-dollar industry and the most famous and enjoying contemporary art. this paper, at the first step studied the role of recognition and identity revival in promoting qualitative architecture and then studied historical and cultural aspects of Ardabil city. Thus, the meaning and concept of identity was examined and categorized from the viewpoint of different experts, and by analyzing the data and adapting them to what was achieved as the identifying schemas of the Iranian architecture, the elements, identity schemas and indexes of Islamic Iranian architecture were re-known in this field and categorized. At the end, schemas were gathered as design guides, and had been included in cinema design. Creating visual unity, using nature in design, harmony, unity in plurality, color, light and geography are the characteristics of the Iranian-Islamic architecture that has been used in the design of the cinema complex. The method of research is analytical-descriptive and the data collecting achieved by library method and clustered sampling of experts. Keywords: cinema, architecture, identity, iranian-islamic
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | طراحی مجموعه سینمایی با رویکرد احیای هویت معماری ایرانی اسلامی | ||||
Persian Abstract: | سینما، در میان شکلهای هنری صنعتی شدهای که زندگی هنری قرن بیستم را تسخیر کردهاند، نخستین و همچنین یکی از مهمترین آنهاست. شکلی که از دوران شروع محقرانهاش در محوطههای باز شهری اوج گرفته تا تبدیل به صنعتی میلیارد دلاری شده و دیدنیترین و اصیلترین هنر معاصر شود. در این پژوهش ابتدا به بررسی نقش شناخت و احیای هویت در ارتقا کیفیت معماری پرداخته شد و پیشینه تاریخی و فرهنگی شهر اردبیل مورد بررسی قرار گرفت. بدین ترتیب که ابتدا معنا و مفهوم هویت از دیدکاه صاحب نظران مختلف بررسی و طبقه بندی شد و با تحلیل دادهها و انطباق آنها با آنچه که به عنوان عوامل هویت بخش معماری ایرانی اسلامی بدست آمده بود عناصر و الگوهای هویتی و شاخصههای کالبدی معماری ایرانی اسلامی مؤثر در این زمینه بازشناسی شده و به شکل الگو وارههایی دسته بندی شد. در انتها الگو وارهها به صورت دستور العملهای طراحی تدوین شده اند و در طراحی مجموعه سینمایی به این یافتهها اولویت داده شده و موردتوجه قرار گرفته اند. ایجاد وحدت بصری، بهره گیری از طبیعت در طراحی، هماهنگی، وحدت در کثرت، رنگ، نور و هندسه ویژگیهای هویتی معماری ایرانی-اسلامی هستند که از آنها در طراحی مجتمع سینمایی بهره گرفته شده است. روش تحقیق تحلیلی-توصیفی و روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و بهصورت نمونهگیری خوشهای از متخصصین است. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering Divisions > Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering |
||||
Date Deposited: | 06 Oct 2018 07:42 | ||||
Last Modified: | 06 Oct 2018 07:42 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/352 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |