Shabani Arpachayi, Ali (2017) Check and comparison analysis of the road bridges with loading different regulations. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (بررسی و مقایسه تحلیل پلهای راه با آییننامههای مختلف بارگذاری)
Ali Shabani Arpachayi.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
One of most important issues in bridge design is loading and specifically type and amount of load, traffic and its coordination with reality. Regarding variety of vehicles passing bridges, designation of the critical mode of traffic loading is very difficult. So, in different countries, by executing a series of analytical and statistical studies, a set of standard overheads are assigned which are equivalent to the most critical mode of actual passing traffic. So, it is obvious that since transport fleet of different countries have different specifications, loading of bridges is different in different codes. Since most of bridges in Iran are loaded according to’s Journal 139, review of loading codes of different countries and comparing them to Journal 139 can be helpful in selection of suitable code for bridge loading. In this research, bridge loading code in Iran (Journal 139), loading code of USA (AASHTO), loading code of Germany (DIN) and loading code of Britain (BS 5400) are comparatively studied. For this purpose, in this research, by using CSI Bridge software, two models of bridge with simple and continuous span are modeled and analyzed according to the mentioned codes. The results show that, in Iran’s code, moment and shear stress in bridges with simple and continuous spans for medium spans of tank carrier trailers and for short and long spans under effect of tank load are about 20 and 50 percent higher than other codes respectively. In comparison of codes for moment and shear stress, Britain’s code is more effective than the others. Effect of moment and shear stress of Iran’s loading code is equal to Germany’s loading with (SL W30) truck. Also, effects of moment and shear stress of Iran’s code are higher than that of AASHTO code except for medium spans of 30 to 120 meters in which moment and shear stress of Iran’s code are almost equal to AASHTO code. In long spans this ratio reaches to 1.5. So, Iran’s loading code can be considered as a heavy loading. Keywords: Comparison, Bridges, Analysis, Loading, Regulations
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی و مقایسه تحلیل پلهای راه با آییننامههای مختلف بارگذاری | ||||||
Persian Abstract: | یکی از مهمترین مسائل در بحث طراحی پل، بارگذاري آن و در مبحث بارگذاري نیز توجه به نوع و مقدار بار و تردد و تناسب آن با واقعیت است. با توجه به اینکه وسایل نقلیه عبوري از پلها بسیار متنوع میباشند، لذا تعیین بحرانیترین حالت بارگذاري ترافیکی بسیار پیچیده است. براي سهولت امر، در کشورهاي مختلف با انجام یک سري مطالعات تحلیلی و آماري، یک مجموعه سربارهاي استاندارد تعیین میشود که معادل بحرانیترین حالت ترافیکی واقعی عبوري محسوب می شود. بنابراین، بدیهی است که به علت تفاوت در مشخصات ناوگان حمل و نقل کشورهاي مختلف بارگذاري محاسباتی پل¬ها در آیین¬نامه¬هاي مختلف متفاوت باشند. از آنجا که اکثریت پل¬ها در ایران بر اساس نشریه 139 بارگذاری می¬شود مرور و مقايسه آيين¬نامه¬هاي بارگذاری كشورهاي مختلف و مقايسه با نشريه 139 می-تواند در انتخاب آیین¬نامه مناسب در بارگذاری پل¬ها کمک کند. در این مطالعه به بررسی مقایسه¬اي بارگذاري پل در ایران (نشریه 139)، بارگذاري آیین¬نامه آمریکا (AASHTO)، بارگذاری آیین¬نامه آلمان (DIN) و بارگذاری آیین¬نامه انگلستان (BS 5400) پرداخته می¬شود. به همین منظور در این مطالعه با استفاده از نرم افزار Csi Bridge 2016 18.1.1 دو نمونه پل با دهانه ساده و پیوسته، بر اساس آیین¬نامه¬های مذکور مدل¬سازی و تحلیل گردید. نتایج این بررسی نشان می¬دهد که کمیت¬هاي لنگر و برش در پل¬هاي با دهانه ساده و پیوسته بر اساس آیین¬نامه ایران برای دهانه¬های متوسط بار تریلی تانک بر (حدود 20%) و برای دهانه¬های کوتاه و بلند اثر بارگذاری بار تانک (حدود 50%) بیشتر از دیگر بارگذاری¬ها می¬باشد. در مقایسه بارگذاری آیین¬نامه¬ها برای خمش و برش اثر آیین¬نامه انگلستان بیشتر از سایر آیین¬نامه¬ها می¬باشد. اثرات کمیت¬های لنگر و برش حاصل از بارگذاری آیین¬نامه ایران با بارگذاری کامیون (SL W30) آلمان برابری می¬کند، همچنین اثرات کمیت¬های لنگر و برش حاصل از بارگذاری ایران به غیر از دهانه¬های متوسط بین 30 تا 120 متر که تقریبا برابر هستند، در بقیه دهانه¬ها نسبت به بارگذاری آیین¬نامه آشتو لنگر خمشی و نیروی برشی بیشتری تولید می¬کند که این نسبت در دهانه¬های بلند نزدیک به 5/1 برابر می¬رسد. لذا می¬توان آیین-نامه بارگذاري ایران را جزو بارگذاري سنگین در نظر گرفت. كليد واژه¬ها: مقایسه، پل، تحلیل، بارگذاری، آیین¬نامه | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering |
||||||
Date Deposited: | 06 Oct 2018 07:55 | ||||||
Last Modified: | 06 Oct 2018 07:55 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/360 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |