The inrestigation of mental basis in Sayeh Malakh written by MohammadReza Bayrami (from psychological prespective of Freud and Jung).

Yaghoobi, Fahimeh (2017) The inrestigation of mental basis in Sayeh Malakh written by MohammadReza Bayrami (from psychological prespective of Freud and Jung). Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (تحلیل بن¬مایه¬های فکری در رمان سایه¬ی ملخ اثر محمّدرضا بایرامی (با استفاده از دیدگاه روان¬شناسی «فروید» و «یونگ»))
Fahimeh Yaghoobi.pdf

Download (1MB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The novel “Sayeh Malakh” written by MohammadReza Bayrami is one of the most successful works in the field of fictitious literature (holy defense), which has a great effect. The intellectual analysis of this work in order to present its practical and objective model is one of the research needs in the field of sustainability literature. Given that the story begins with the subconscious mind of the narrator and the “unconscious” is the repository of desires, desires and aspirations, and provokes the actions and bevaviors of mankind, with “Freud” and “Jung” perspectives, there was a proportional relation between “subconsicous” meaning, so this essay deals with the intellectual resources of the work with the views of the theorists, using the analytical method- descriptive analysis has been carried out and studied the examples of each component of the material from the above mentioned novel. The present study shows that: 1. By analyzing the psychological analysis of intellectual resources in the characterization and scense in the novel “Sayeh Malakh”, the psychological knowledge of the writer characters is to come. 2. The unconscious and individual elements of the author ̓s life are linked with elements of war and holy defense issues. 3. In this work, the process of “individual fidgetiness”, one of the most prominent content of the collective subconscious, has been become prominent in the main character of the story “Saber”. 4. This story contains novels such as animals, darkness, water and self that play a fundamental role in the process of individuality of the main characters of the story. 5.The novel “Sayeh Malakh” is a symbolic arean of the presence of evil forces that, according to “Jung” are the “shadows”of human psyche; ultimately, with the ancient guidance of “wise old” the hero overcomes “shadows”, and gets to it ̓s “superior and excellent” level. 6. The papular culture in the daily life of the personality of the novel reflects the concept of Freud ̓s “magnificence”, this means that the human need for pleasure may become a valuable social activity. 7. The author ̓s nostalgic elements, which include the return to childhood and past, have come to the consciousness of the characters and are reflected in the behavior of the characters.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تحلیل بن¬مایه¬های فکری در رمان سایه¬ی ملخ اثر محمّدرضا بایرامی (با استفاده از دیدگاه روان¬شناسی «فروید» و «یونگ»)
Persian Abstract: رمان «سایه¬ی ملخ» اثر محمّدرضا بایرامی یکی از آثار موفّق در حوزه¬ی ادبیّات داستانی (دفاع مقدّس) است که از اقبال چشمگیری برخوردار است. تحلیل بن¬مایه¬های فکری این اثر به منظور ارائه¬ی الگوی عملی و عینی آن، یکی از ضروریّات پژوهش در حوزه¬ی ادبیّات پایداری است. با توجّه به این¬که داستان با ضمیر ناخودآگاه راوی شروع می¬شود و «ناخودآگاه» مخزن تمایلات، خواسته¬ها و آرزوها و برانگیزاننده¬ی اعمال و رفتارهای بشری است؛ با دیدگاه¬های «فروید» و «یونگ» درباره¬ی «ضمیر ناخودآگاه» تناسبی وجود داشت، بنابراین این جستار، بن¬مایه¬های فکری اثر را با دیدگاه¬های نظریه¬پردازان یادشده با بهره¬گیری از روش تحلیلی – توصیفی مورد تحلیل قرار داده و مصادیق مربوط به هر مؤلّفه از بن¬مایه¬ها را از رمان مذکور مطالعه کرده¬است. پژوهش حاضر نشان می¬دهد که: 1. با تحلیل روان¬شناختی بن¬مایه¬های فکری در شخصیّت¬پردازی و صحنه¬پردازی در رمان «سایه¬ی ملخ»، شناخت روانی نویسنده و شخصیّت¬ها به¬دست می¬آید. 2. ضمیر ناخودآگاه و عناصر زندگی فردی نویسنده با عناصر مربوط به جنگ و مسائل دفاع مقدّس پیوند خورده¬است. 3. در این اثر، فرایند «فردانیّـت فرد» که یکی از برجسته¬ترین محتویّات ناخودآگاه جمعی است، در شخصیّت اصلی داستان، «صابر»، نمود برجسته یافته¬است. 4. این داستان حاوی کهن¬الگوهایی چون حیوان، تاریکی، آب و خود است که نقش اساسی در روند به فردیّت رسیدن شخصیّت اصلی داستان ایفا می¬کنند. 5. رمان «سایه¬ی ملخ»، عرصه¬ی نمادین حضور نیروهای شر است که طبق نظر «یونگ» همان «سایه¬های» روان آدمی هستند؛ سرانجام با راهنمایی کهن¬الگوی «پیر دانا»، قهرمان بر «سایه¬ها» غلبه می¬کند و به درجه¬ی «برتر و عالی» خود می¬رسد. 6. فرهنگ عامّه¬ی رایج در زندگی روزمرّه¬ی شخصیّت¬های رمان، نشانگر مفهوم «والایش» فرویدی است؛ به این معنی که نیاز انسان به لذّت ممکن است به¬صورت فعالیّت¬های ارزشمند اجتماعی بروز پیدا کند. 7. عناصر نوستالژیک نویسنده که شامل بازگشت به دوران کودکی و گذشته¬است، از ناخودآگاه شخصیّت¬ها، به خودآگاهی راه پیدا کرده¬ و در رفتار شخصیّت¬ها منعکس شده¬است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Mokhtari, MasrourehUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Salahi, AsgharUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 06 Oct 2018 13:44
Last Modified: 06 Oct 2018 13:44
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/393

Actions (login required)

View Item View Item