The effect of genre-based instruction on EFL learners’ listening comprehension

Dindar, Leila (2017) The effect of genre-based instruction on EFL learners’ listening comprehension. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (تاثیر آموزش مبتنی بر سبک بر توانایی درک مطلب شنیداری زبان آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی)
Leila Dindar.pdf

Download (302kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present study aimed to investigate the effect of teaching five cognitive genres (i.e., narrative, report, instruction, explanation, and description) explicitly as well as the effect of cooperative learning on EFL learners’ listening comprehension. A total number of 65 upper-intermediate Iranian EFL learners were selected and randomly assigned to three groups. Genre group received 10 sessions of genre-based listening instruction in the form of explicit teaching of the selected genres’ features such as purpose, content, structure, linguistic choices, context of use, etc. Genre + cooperation group received the same genre-based instruction through employing a cooperative learning technique called Student Team-Achievement Divisions (STAD). The control group received traditional listening instruction based on analytic approach on the same materials, in a random order, without any introduction to the genres. In addition, the learners filled in an attitude questionnaire at the end of the course. The results of the One-Way ANOVA and the Post-hoc analysis showed that genre-based instruction had a significant effect on improving the learners’ listening comprehension. However, no positive effect was found for STAD. Moreover, the results of the attitude questionnaire suggested that the learners had positive attitudes towards both genre-based instruction and cooperative learning.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تاثیر آموزش مبتنی بر سبک بر توانایی درک مطلب شنیداری زبان آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی
Persian Abstract: : مطالعه حاضر بر آن بوده است که تاثیر آموزش صریح پنج سبک زبانی (روایی، گزارشی، آموزشی، توضیحی و توصیفی) و نیز تاثیر یادگیری مشارکتی را بر توانایی درک مطلب شنیداری زبان آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بررسی نماید. شصت و پنج زبان آموز انگلیسی سطح بالای متوسط ایرانی انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. گروه آموزش مبتنی بر سبک (متشکل از ۲۰ نفر) به مدت ۱۰ جلسه بر اساس روش شنیداری مبتنی بر سبک مرتبط با سبک های منتخب آموزش دیدند. این آموزش شامل تدریس هدف، محتوا، ساختار، ویژگی های زبانی، بافت کاربرد و سایر ویژگی های سبک های منتخب بود. گروه آزمایشی دوم (متشکل از ۲۴ نفر) نیز مشابه گروه اول آموزش دیدند. با این تفاوت که این گروه یکی از تکنیک های یاددگیری تعاونی (STAD) را به کار بردند. گروه کنترلی (متشکل از ۲۱ نفر) نیز بر اساس روش شنیداری قراردادی مبتنی بر رویکرد تحلیلی آموزش دیدند. سپس عملکرد این سه گروه در پایان دوره آموزشی با یکدیگر مقایسه شد. نتایج تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی نشان داد که آموزش مبتنی بر سبک تاثیر معناداری بر توانایی درک مطلب شنیداری زبان آموزان داشته است. هرچند هیج تاثیر معناداری برای یادگیری تعاونی مشاهده نشد. علاوه بر این نگرش زبان آموزان نسبت به این دو روش آموزشی توسط پرسشنامه ای بررسی شد. نتایج این بررسی نشان داد که این زبان آموزان نگرش مثبتی نسب به آموزش مبتنی بر سبک و نیز یادگیری تعاونی داشتند
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abdi, RezaUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Saeedakhtar, AfsanehUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Date Deposited: 06 Oct 2018 13:52
Last Modified: 06 Oct 2018 13:52
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/402

Actions (login required)

View Item View Item