Ghezelseflo, Karim (2017) Relationship Between Knowledge Management and Intellectual Capital and Organizational Innovation City Elementary Teachers Minoodasht. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (رابطه بین مدیریت دانش و سرمایه فکری با نوآوری سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان مینودشت)
Karim Ghezelseflo.pdf Download (917kB) | Preview |
Abstract
The purpose of this study was to , Investigating the relationship between knowledge management and intellectual capital with organizational innovation. The research method in this descriptive-correlational study was a population of 380 primary school teachers in Minoodasht city In the academic year of 1996-96, based on the cluster sampling method, according to the Krejcy-Morgan table 181 people were selected as samples , But because of the small sample size and the lack of access to all teachers, 300 samples were studied. A 21 questionnaire of knowledge management questionnaire from Kondar and Newman was used to collect data. The reliability of this questionnaire was 0.904 , Questionnaire 42 Intellectual Capital Questions , Bontis (1998), the reliability of the questionnaire in aghajanzadeh research , Hamid (2011) with Cronbach's alpha was 0.82 and the Saatchi organizational questionnaire was 24 questions. Mahmoud Kamkari Kambiz, Askarian, Mahnaz , Psychological tests were used to publish the 2010 edition. Cronbach's alpha method was used to determine the reliability of organizational innovation questionnaire. The alpha coefficient for this questionnaire and its dimensions are given in the following table (saatchi and all ., 2010): Cultural dimension Structural dimension Nexthuman resources Overall Enterprise Innovation Cronbach's alpha 0.62 0.56 0.51 0.69 Descriptive statistics and inferential statistics including one-group t test, Pearson's correlation coefficient and multiple regression were used to survey the research questions. The results of this study showed that all aspects of organizational innovation are higher than average. The mean of knowledge management dimensions is significant. The state of intellectual capital indicates that the average of all dimensions of intellectual capital is higher than average. The results of Pearson correlation coefficient showed that there was a positive and significant relationship between knowledge management and its dimensions with organizational innovation as well as a positive and significant relation between intellectual capital and organizational innovation dimensions. The results showed that there was a positive and significant relationship between knowledge management and intellectual capital with organizational innovation. Keywords: knowledge management, Intellectual Capital, Organizational Innovation
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | رابطه بین مدیریت دانش و سرمایه فکری با نوآوری سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان مینودشت | ||||
Persian Abstract: | هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین مدیریت دانش و سرمایه فکری با نوآوری سازمانی بود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیه معلمان ابتدایی شهرستان مینودشت به تعداد 380 نفر در سال تحصیلی 96-95 تشکیل دادند که براساس روش نمونه¬گیری خوشه¬ای و طبق جدول کرجسی – مورگان تعداد 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شداما به دلیل کم بودن نمونه و همچنین دسترسی نداشتن به همه معلمان تعداد300 نمونه مورد مطالعه قرار گرفتن. جهت جمع آوری داده¬ها از پرسشنامه 21 سوالی مدیریت دانش کنراد و نیومن که پایایی این پرسشنامه 904/0 می¬باشد، پرسشنامه 42 سوالی سرمایه فکری، بونتیس (۱۹۹۸) که پایایی این پرسشنامه در تحقیق آقاجان زاده، حمید(1390) با الفای کرونباخ 82/0 بدست آمده است و پرسشنامه 24 سوالی نوآوری سازمانی ساعتچی. محمود، کامکاری. کامبیز، عسکریان، مهناز، آزمون¬های روان شناختی، نشر ویرایش1389استفاده شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه نوآوری سازمانی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضریب آلفای بدست آمده برای این پرسشنامه و نیز ابعاد آن در جدول زیر آمده است (ساعت چی و همکاران، 1389): بعد فرهنگی بعد ساختاری بعد منابع انسانی نوآوری سازمانی کلی آلفای کرونباخ 62/0 56/0 51/0 69/0 برای بررسی سوالات پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون تی تک گروهی، آزمون ضریب هبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که همه-ی ابعاد نوآوری سازمانی بالاتر از حد متوسط می¬باشند. همچنین میانگین مفهومی ابعاد مدیریت دانش معنادار می¬باشد. وضعیت سرمایه فکری نشان دهنده این بود که میانگین تمام ابعاد سرمایه فکری از حد متوسط بالاتر است. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معنادار بین مدیریت دانش و ابعاد آن با نوآوری سازمانی و همچنین رابطه مثبت و معنادار بین سرمایه فکری و ابعاد نوآوری سازمانی وجود داشت. نتایج به دست آمده نشان داد که بین مدیریت دانش و سرمایه فکری با نوآوری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. كليد واژه¬ها: مدیریت دانش، سرمایه فکری، نوآوری سازمانی | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences |
||||
Date Deposited: | 06 Oct 2018 14:07 | ||||
Last Modified: | 06 Oct 2018 14:07 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/422 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |