Determining the optimal route of civil bus and locationing the bus-stops using GIS; Case study: Ardabil city

Hajizadeh, Mohammad Javad (2018) Determining the optimal route of civil bus and locationing the bus-stops using GIS; Case study: Ardabil city. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (تعیین مسیر بهینه اتوبوس شهری و مکان یابی ایستگاه های توقف شهری با استفاده از GIS؛ مطالعه موردی: شهر اردبیل)
Mohammad Javad Hajizadeh.pdf

Download (427kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Public transportation in cities reduces traffic congestion and develops social justice. Increasing the distribution and displacement of goods, services and individuals, due to the High rate of production, increased consumption and population, has caused problems such As traffic and related problems. The existing transport service providers are increasingly Responding to this growing need, with the aim of satisfying customers, increasing the Number of vehicles and the number of service points for the addition of applicants, which Makes the situation more complicated and new problems E makes. In this research, we Examined the status of public transportation, especially the bus-stops in Ardabil. In order To reach the goal, in the first stage, the identification of the bus-stops and its mira in the City was studied field and in the next step, each of the effective criteria The displacement Was identified in the city of Ardabil, and using the network analysis, the Vikor model was Weighed and a location analysis of the distribution of urban bus-stops in Ardabil city was Investigated. The maps and outputs of the maps showed that: the streets of Neyestan, Kalkhoran, jamejam and the Cup of Ardabil are more important than the streets in the city Of Ardabil, and the need to create more active bus-stops is felt in it, and commercial, Administrative and, Educational activities have more impact on the location of bus-stops in Ardabil city.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تعیین مسیر بهینه اتوبوس شهری و مکان یابی ایستگاه های توقف شهری با استفاده از GIS؛ مطالعه موردی: شهر اردبیل
Persian Abstract: حمل و نقل عمومي در شهرها موجب كاهش تراكم ترافيك و توسعه عدالت اجتماعي مي شود. افزايش توزيع و جابجايي كالا، خدمات و افراد، در اثر ميزان بالاي توليد، افزايش مصرف و جمعيت؛ سبب بروز مسائلي چون ترافيك و مشكلات مربوط به آن شده است. مؤسسات خدماتي موجود حمل ونقل جهت پاسخگویي به اين نياز رو به رشد و با هدف جلب رضايت مشتريان، تعداد وسايل نقليه و همچنين دفعات سرويس دهي به ازاي اضافه شدن متقاضيان را افزايش مي دهند، كه اين خود وضعيت را پيچيده تر مي سازد و مشكلات تازه اي ايجاد مي كند. در این پژوهش به بررسی وضعیت حمل و نقل عمومی، بخصوص ایستگاه های اتوبوس در شهر اردبیل پرداختیم. برای نیل به هدف در مرحله اول به شناسایی ایستگاه های اتوبوس و مسیرهای آن در شهر به صورت میدانی پرداخته شد و در مرحله بعدی هر یک از معیار های تاثیر گذار در جابجایی در سطح شهر اردبیل مورد شناسایی قرار گرفت. سپس با استفاده از تحلیل شبکه و مدل ویکور به وزن دهی آن پرداخته و یک مکان یابی تحلیل از پراکندگی ایستگاه های اتوبوس شهری در شهر اردبیل پرداخته شده است. بررسی ها و خروجی نقشه ها نشان داد که خیابان های نیستان، کلخوران، جام جم در بین خیابان های شهر اردبیل، دارای اهمیت بیش تری بوده و نیاز به ایجاد ایستگاه های اتوبوس فعال بیش تری در آن حس می گردد. همچنین کاربری های تجاری و اداری-انتظامی نیز دارای تاثیر بیش تری برای مکان یابی ایستگاهای اتوبوس در شهر اردبیل می باشند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghafari Gilandeh, AtaUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Mohammadi, AlirezaUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Geography
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Geography
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Geography
Faculty of Literature & Humanities > Department of Geography
Date Deposited: 06 Oct 2018 14:42
Last Modified: 06 Oct 2018 14:42
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/439

Actions (login required)

View Item View Item