Comparison of the Effectiveness of Positive Psychology Intervention and Emotion Regulation Skills Training on Subjective Well-Being, Eating Styles, Self-Control and Body Mass Index in the Overweight Women

Ranjbar Noushari, Farzaneh (2018) Comparison of the Effectiveness of Positive Psychology Intervention and Emotion Regulation Skills Training on Subjective Well-Being, Eating Styles, Self-Control and Body Mass Index in the Overweight Women. Doctoral thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر روان شناسی مثبت نگر و آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر بهزیستی ذهنی، سبک های خوردن، خودمهارگری و شاخص توده بدنی در زنان دارای اضافه وزن)
Farzaneh Ranjbar Noushari.pdf

Download (448kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of the present study was to compaire the effectiveness of positive psychology intervention and emotion regulation skills training on subjective well-being, eating styles, self-control and body mass index in the overweight women. This study is an experimental method with a pre-test, post-test and follow-up design with control group. The statistical population included all female students of Payame Noor University of Rezvanshahr (104 persons) that were overweight. According to the health monitoring plan, among students with a BMI of 25 to 29.99, 60 subjects who met the inclusion criteria were selected as sample by convenience sampling, then randomly divided into two experimental and one control group (20 persons in each group). Finally, after dropping out of the subjects, 51 subjects remaind until the end of interventions. The positive psychology intervention was conducted during 14 sessions and emotion regulation skills training was conducted during 12 sessions in experimental groups, while the control group did not receive any intervention. Subjective well-being, self-control and eating styles questionnaires were used to collect data in pre-test, post-test and follow-up (after two months). BMI was also measured in these three stages. Data were analyzed by using repeated measures analysis of variance. The results showed that both interventions had a positive effect on the improvement of subjective well-being and its componenets and no change occurred in the control group during the process of assessment. However, the positive psychology intervention was more effective than the other intervention on social and psychological components and global subjective well-being, and the emotion regulation skills training was more effective on emotional well-being. Also, the results show positive psychology intervention and emotion regulation training has significant impacts on self-control, eating styles and body mass index in the overweight women, and the emotion regulation training was more effective on self-control and eating styles. There was no significant difference between two interventions in terms of efficacy on BMI. The results of the present study can be the basis for using these interventions in the overweight persons.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Persian Title: مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر روان¬شناسی مثبت¬نگر و آموزش مهارت¬های تنظیم هیجان بر بهزیستی ذهنی، سبک¬های خوردن، خودمهارگری و شاخص توده¬بدنی در زنان دارای اضافه¬وزن
Persian Abstract: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر روان¬شناسی مثبت¬نگر و آموزش مهارت¬های تنظیم هیجان بر بهزیستی ذهنی، سبک¬های خوردن، خودمهارگری و شاخص توده¬بدنی در زنان دارای اضافه¬وزن بود. اين مطالعه یک روش آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری است. جامعه آماري شامل تمامی دانشجويان دختر دارای اضافه¬وزن دانشگاه پیام نور رضوانشهر (104 نفر) در سال تحصیلی 96-1395 بود. بر اساس طرح پایش سلامت، از بین دانشجویانی که شاخص توده بدنی 25 تا 99/29 داشتند، 60 نفر که واجد ملاک¬های ورود به مطالعه بودند با روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب، سپس در دو گروه آزمايش و یک گروه کنترل، به¬طور تصادفي جایگزین شدند (20 نفر در هر گروه) و در نهایت پس از افت آزمودنی‏ها، 51 نفر تا پایان مداخلات و ارزیابی‏ها باقی ماندند. مداخله مثبت¬نگر طی 14 جلسه و آموزش تنظیم هیجان در 12 جلسه اجرا شد، در حالی که گروه کنترل هيچ مداخله¬ای را دريافت نکرد. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬های بهزیستی ذهنی، خودمهارگری و سبک¬های خوردن در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (دو ماه بعد) استفاده شد. همچنین، شاخص توده بدنی در این سه مرحله اندازه¬گیری شد. داده¬ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه¬گیری مکرر تحلیل گردید. نتايج نشان داد كه هر دو روش مداخله در ارتقاء بهزیستی ذهنی و مؤلفه¬های آن تأثیرگذار بودند و گروه کنترل تغيير خاصي در مراحل ارزيابي نشان نداد. با این حال، تأثیر مداخله مبتنی بر روان¬شناسی مثبت¬نگر بر مؤلفه¬های اجتماعی و روان¬شناختی و بهزیستی ذهنی بصورت کلی، بیشتر از مداخله دیگر بود و آموزش مهارت¬های تنظیم هیجان اثربخشی بیشتری بر مؤلفه بهزیستی هیجانی داشته است. همچنین، نتایج حاکی از تأثیر معنادار مداخله مثبت¬نگر و آموزش تنظیم هیجان بر سبک¬های خوردن، خودمهارگری و شاخص توده¬بدنی در زنان دارای اضافه¬وزن بود و آموزش تنظیم هیجان اثربخشی بیشتری بر سبک¬های خوردن و خودمهارگری داشته است. از نظر اثربخشی بر شاخص توده¬بدنی، بین دو مداخله تفاوت معناداری وجود نداشت. نتایج پژوهش حاضر می¬تواند پایه¬ای برای به¬کارگیری این مداخلات در افراد دارای اضافه¬وزن باشد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Basharpoor, SajjadUNSPECIFIED
Hajloo, NaderUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 06 Oct 2018 14:44
Last Modified: 06 Oct 2018 14:44
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/441

Actions (login required)

View Item View Item