Optimizing Reinforced Concrete Bridge Decks Using Particle Swarm Algorithm

Namdar Davani, Mehdi (2017) Optimizing Reinforced Concrete Bridge Decks Using Particle Swarm Algorithm. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (بهینه¬سازی عرشه¬ی پل¬های بتن مسلح با استفاده از الگوریتم اجتماع ذرات)
Mehdi Namdar Davani.pdf

Download (826kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

One of the most important parameters in the deck geometry of the bridge is the cost of construction, or the economy of the bridge. An optimal deck plan is a plan that, at the same same time as meeting all of the limitations, such as regulations and design constraints, has the lowest cost of construction. The main objective of this thesis is to minimize the cost of constructing an Reinforced Concrete bridge deck with T-shaped shafts using the particle swarm optimization algorithm. This work was done using 11 variables and 14 design constraints. Among the most important variables, we can mention the different dimensions of the deck bridge geometry, the cross section of reinforcement and the number of shafts. Design constraints include limitation of the codes and limitations due to the longitudinal and transverse bending moment, shear and deflection and so on. The following is a comparison between the cost of optimized model and the normal model (without optimization) And percentage of cost reduction (percentage of optimization). The results indicate 5.5 to 7.5 percent reduction in costs and Finally, a comparison between the performance of the particle swarm optimization algorithm and the genetic algorithm in solving the problem of the deck design of the bridge has been made.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بهینه سازی عرشه ی پل های بتن مسلح با استفاده از الگوریتم اجتماع ذرات
Persian Abstract: یکی از پارامترهای مهم تاثیرگذار در هندسه¬ی عرشه¬ی پل، هزینه¬های ساخت یا همان اقتصاد پل می¬باشد. یک طرح بهینه¬ی عرشه¬ی پل طرحی است ¬که همزمان با برآورده ساختن تمامی محدودیت¬ها از قبیل محدودیت¬های آیین-نامه¬ای و طراحی، کمترین هزینه¬ی ساخت را در بر داشته باشد. هدف اصلی در این پایان¬نامه کمینه¬ کردن هزینه¬ی ساخت عرشه¬ی پل بتن مسلح با شاه¬تیرهای T شکل با استفاده از الگوریتم بهینه¬سازی اجتماع ذرات می¬باشد. این کار با استفاده از 11 متغیر و 14 محدودیت طراحی انجام شده است. از مهمترین متغیرها می¬توان به ابعاد مختلف هندسه¬ی عرشه¬ی پل، سطح مقطع آرماتورها و تعداد شاه-تیرها اشاره کرد. محدودیت¬های طراحی شامل محدودیت¬های آیین¬نامه¬ای و محدودیت¬های ناشی از لنگر خمشی طولی و عرضی، برش، خیز و ... می¬باشد. در ادامه مقایسه¬ا¬ی بین هزینه¬های مدل بهینه شده با مدل عادی (بدون بهینه¬سازی) انجام شده است و درصدهای کاهش هزینه (درصد بهینه¬سازی) به¬دست آمده است. نتایج بدست آمده نشان¬ دهنده¬ی کاهش 5/5 تا 5/7 درصدی هزینه¬ها¬ است و نهایتا مقایسه¬ای بین عملکرد الگوریتم اجتماع ذرات و الگوریتم ژنتیک در حل مسئله¬ی طراحی عرشه¬ی پل صورت گرفته شده است
Supervisor:
SupervisorE-mail
Eimani Kalehsar, HoushyarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Shayeghi, HosseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Date Deposited: 07 Oct 2018 07:16
Last Modified: 07 Oct 2018 07:16
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/459

Actions (login required)

View Item View Item