Rasouli Jomadi, Maryam (2017) Investigate the relationship between general self-efficacy beliefs and religious orientation with productivity traning. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (بررسی رابطه ی باورهای خود کار آمدی عمومی و جهت گیری مذهبی با بهره وری آموزشی)
Maryam Rasouli Jomadi.pdf Download (802kB) | Preview |
Abstract
The purpose of this study was investigation of the relationship between general self-efficacy beliefs and religious orientation with educational productivity. Research method was descriptive-relational design and statistical population was all high school teachers (1026 peoples) in one –grade of one and two parts of Ardabil city in 2016-2017 year that were selected 278 peoples by Cluster sampling method and according to Korcie and Morgan's table. Data collection was done by Allport religious orientation questionnaire (1967), Schwartz & Jeuroselm self-efficacy beliefs questionnaire and Abdollahi and Bazargan's (2013) educational productivity questionnaire. their reliability was calculated according to Cronbach's alpha, respectively: religious orientation was 74%, general self-efficacy beliefs were 83%, and educational productivity was 90%. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression. According to the t-test, educational productivity (40/06±7/63) was lower than the mean score and general self-efficacy beliefs (29/69±6/791) and religious orientation (53/91±5/774) was higher than the mean score. Pearson's correlation coefficient showed that between general self-efficacy beliefs and educational productivity (0/189) as well as dimensions of "evaluation of student activities", "holding and participating in workshops and courses" and "providing academic and educational services are positively related withself-efficacy beliefs. also between religious orientation and educational productivity (0/002), between external and general religious orientation with the dimensions of "teaching process" and "student evaluation of teacher and innovation in education" and "educational productivity" was found positive significant relationship. Also, multivariate regression analysis showed that both variables of self-efficacy beliefs and religious orientation can significantly explain the variance of educational productivity that the contribution of self-efficacy beliefs is more than religious orientation. Keywords:general self-efficacybeliefs, religious orientation , productivity traning
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی رابطه¬ی باورهای خود کار آمدی عمومی و جهت¬گیری مذهبی با بهره¬وری آموزشی | ||||
Persian Abstract: | هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین باورهای خود کار آمدی عمومی و جهت گیری مذهبی با بهره وری آموزشی بود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه ی آماری آن کلیه ی دبیران متوسطه ی دوره اول نواحی یک و دو شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 1026 بود (ناحیه اول به تعداد 586 و ناحیه دوم به تعداد640 نفر) که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای و مطابق با جدول کرجسی و مورگان 278 نفر انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت(1967) ، پرسشنامه باورهای خود کار آمدی شوارتز و جروسالم و پرسشنامه سنجش بهره وری آموزشی عبداللهی و بازرگان (1392) استفاده شد. پایایی آنها بر طبق آلفای کرونباخ به ترتیب: جهت گیری مذهبی 74%، باورهای خود کار آمدی عمومی83%وبهره وری آموزشی 90% محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش t تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش همزمان استفاده شد. بر طبق آزمون بر طبق آزمون t، بهره وری آموزشی(63/7±06/40) نمره ای پایین تر از میانگین نظری و باورهای خود کار آمدی عمومی( 791/6±69/29) و جهت گیری مذهبی( 774/5±91/53 ) نمره ای پایین تر از میانگین نظری را نشان داد.نتایج همبستگی پیرسون نیز نشان داد که بین باورهای خود کار آمدی عمومی و بهره وری آموزشی (189/0) با باورهاي خودكارآمدي رابطه مثبت وجود دارد. و همچنین بین جهت گیری مذهبی و بهره وری آموزشی همبستگی جود ندارد. همچنین تحلیل رگرسیون چند متغییری همزمان نشان داد که هر دو متغییر باورهای خود کار آمدی و جهت گیری مذهبی به گونه ای معنا دار توان تبیین واریانس بهره وری آموزشی را دارند که سهم متغیر باورهای خود کار آمدی بیشتر از جهت گیری مذهبی میباشد. کلید واژه¬ها: باورهای خود کار آمدی عمومی، جهت¬گیری مذهبی، بهره¬وری آموزشی | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences |
||||
Date Deposited: | 07 Oct 2018 08:29 | ||||
Last Modified: | 07 Oct 2018 08:29 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/473 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |