Taghipoor Mardakhe, Ebrahim and Sobhi Gharamaleki, Naser and Narimani, Mohammad (2017) Effectiveness of Resilience Training of Self-Efficacy and Quality of Life of Mothers of Student With Intellectual Disability. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (اثر بخشی آموزش تاب آوری برخودکارآمدی و کیفیت زندگی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی)
Ebrahim Taghipoor Mardakhe.pdf Download (679kB) | Preview |
Abstract
The birth of mentally retarded child in a family causes distress and discomfort for family members T especially mothers, and affects their lives.therefore,the present study was conducted with the aim of investigating the effect of resiliency education on the self-efficacy and quality of life of mothers of mentally retarded student. The present study is a type of experimental study that is based on pretest-posttest design with control group.The statistical population consisted of all mothers of mental retarded students of exceptional schools in rasht city in the academic year1396.the sample of 42 mothers of mentally retarded student was selected through purposeful sampling and randomly and in equal proportions in two groups Experiment and control (Each grouphas 21 people)were replaced.The research instrument consisted of sherer general self-efficasy questionnaire and short-term quality of life of WHO that were completed in both pretest and posttest by both group was subjected to intervention traning program in 12 session of 70 minutes. The control group did not receive any interventional program. The collected data were analyzed using one and multivariate analysis of variance analysis with repeated measurements and analyzed by SPSS software.The results showed that the level of self- efficacy and quality of life of mothers exposed to resilient education programs was higher than those who were not exposed to this educational program. Therefore , it can be concluded thatresilient education improves the self-efficacy and quality of life of mothers of mentally retarded students.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثر بخشی آموزش تاب آوری برخودکارآمدی و کیفیت زندگی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی | ||||
Persian Abstract: | تولدکودک کم توان ذهنی در یک خانواده باعث آشفتگی و ناراحتی اعضای خانواده ، خصوصا مادران میشود و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری برخودکارآمدی و کیفیت زندگی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات آزمایشی است که بر اساس طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان کم توان ذهنی مدارس استثنایی شهرستان رشت در سالتحصیلی 1396 بودند. افراد نمونه که شامل 42 نفراز مادران دانش آموزان کم توان ذهنی بودند،از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی و به نسبت مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل( هرگروه 21نفر)جایگزین شدند.ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های خودکارآمدی عمومیشرر و فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت بود که در پیش آزمون و پس آزمون توسط هر دوگروه تکمیل گردید.سپس گروه آزمایش در معرض مداخله برنامه آموزش تاب آوری در قالب 12 جلسه 70 دقیقه ای قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل هیچگونه برنامه مداخله ای دریافت نکردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش تحلیل واریانس یک و چند متغیره بااندازه گیری مکررو به وسیله نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان خودکارآمدی و کیفیت زندگی مادرانی که در معرض برنامه آموزش تاب آوری قرار گرفتند در مقایسه با مادرانی که در معرض این برنامه آموزشی نبودند بیشتر بود، بنابراین میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که آموزش تاب آوری موجب افزایش خودکارآمدی و کیفیت زندگی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی میشود. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 24 Sep 2018 19:41 | ||||
Last Modified: | 13 Oct 2018 19:23 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/48 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |