Vaez Barenji, Mahdieh (2017) The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Psychological Distress and Aggression in Adolescents with Autism. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (اثربخشی آموزش نظم جویی هیجان بر آشفتگی روانشناختی و پرخاشگری نوجوانان مبتلا به اوتیسم)
Mahdieh Vaez Barenji.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
The purpose of this study was to determine the effectiveness of emotional regulation training on psychological distress and aggression in adolescents with autism. This research has been implemented within the framework of a single-case experimental design using a baseline (pre-test) and follow-up curriculum. The statistical population of this study is Tabriz Autism Adolescents who are in the mild range of this disorder and who were referred to the relevant psychologist for education services and studied in ordinary schools. Out of these adolescents, a sample of two individuals was selected through a sample-based sampling method. Graphical and graphical analyzes were used to analyze the data. In addition to graphing and graph analysis, the percentage of recovery was also used to examine the clinical significance of the changes. The results of this study showed that emotional regulation training is effective in decreasing psychological distress and aggression in adolescents with mild autism spectrum. The difficulty in regulating emotions is one of the problems of adolescents with a mild autism spectrum, and training how to express and manage emotions can help reduce psychological distress and aggression.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی آموزش نظم جویی هیجان بر آشفتگی روانشناختی و پرخاشگری نوجوانان مبتلا به اوتیسم | ||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر¬بخشی آموزش نظم¬جویی هیجان بر آشفتگی روانشناختی و پرخاشگری نوجوانان مبتلا به اوتیسم انجام گرفت. این پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح چند خط پایه ای و دوره های پیگیری اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را نوجوانان دارای طیف خفیف اختلال اوتیسم شهر تبریز تشکیل می دادند که برای دریافت خدمات آموزشی و درمانی به روانشناس مراجعه کرده بودند. ازبین این نوجوانان نمونه ای به حجم دو نفر با روش نمونه¬گیری مبتنی بر هدف و نمونه در دسترس انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل نموداری و ترسیمی استفاده شد. علاوه بر تحلیل نموداری و ترسیمی، از درصد بهبودی نیز برای بررسی معناداری بالینی تغییرات استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که آموزشی نظم¬جویی هیجان در کاهش آشفتگی روانشناختی و پرخاشگری نوجوانان مبتلا به طیف خفیف اوتیسم مؤثر است. بنابراین دشواری در تنظیم هیجانها یکی از مشکلات نوجوانان مبتلا به طیف خفیف اوتیسم است و آموزش نحوه ابراز و مدیریت هیجانات به این افراد می تواند در کاهش آشفتگی روانشناختی و پرخاشگری آن ها مؤثر واقع گردد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 07 Oct 2018 11:11 | ||||
Last Modified: | 07 Oct 2018 11:11 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/490 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |