Joz Mohebbi Vahed, Mahdi (2016) Congestion Control In Computer Networks By Using Load Factor. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (استفاده از ضریببار برای کنترل ازدحام در شبکههای کامپیوتری)
Mahdi Joz Mohebbi Vahed.pdf Download (635kB) | Preview |
Abstract
Abstract: Due to increased number of users and the increasing spread of computer networks, congestion control of the network is one of the major challenges for researchers. Congestion uncontrolled rise to problems such as disposal of packages, bandwidth for the retransmission packet loss, performance degradation and other problems. The mechanisms that have the ability to control congestion and manage it as well as to make maximum use of available resources in the network, is necessary. Methods to control congestion are divided into two categories, expressed or implied, which each have their strengths and weaknesses. With explicit declaration of congestion methods, information about the network status send to abecedarian of flow by using of explicit congestion of router bits, and thus this method is better than implicit declaration of congestion methods (guess the congestion of the non-receipt of ACK or timer expiretion). For example, VCP is one of these protocols have been proposed in 2005. The protocol at the specified intervals, recognized the severity of congestion and then calculating the Load Factor (as signal of congestion and congestion level) per router and inform The transmitter by the ECN bits in the header of protocol IP, about severity of congestion. The transmitter is based on the bits received, adjusts its sending rate. The weakness of this method is that the transmitter relying on announced three status , can not have precise knowledge of network congestion level. This study is to provide a method, just using one bit of the two bits in the header of the IP, inform the sender from the exact number of congestion and thus improve justice, increase efficiency and reduce volatility in the sender's congestion window size.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | استفاده از ضریببار برای کنترل ازدحام در شبکههای کامپیوتری | ||||
Persian Abstract: | امروزه به دلیل افزایش تعداد کاربران و گستردگی روزافزون شبکههای کامپیوتری، کنترل ازدحام شبکه یکی از مهمترین چالشهای محققین است. ازدحام کنترل نشده، موجب ظهور مشکلاتی از قبیل دورریزی بستهها، هدررفت پهنایباند به جهت ارسال مجدد بستهها، افت کارایی و سایر مشکلات میشود. لذا ارایهی مکانیزمی که توانایی کنترل ازدحام و مدیریت آن را داشته و همچنین بتواند از منابع موجود در شبکه حداکثر استفاده را نماید، ضروری به نظر میرسد. روشهای موجود جهت کنترل ازدحام، به دو دستهی صریح و ضمنی تقسیم میشوند که هر یک نقاط قوت و ضعف خود را دارند. در روشهای اعلام صریح ازدحام، اطلاعاتی در خصوص وضعیت شبکه و با استفاده از بیتهای اعلام صریح ازدحام از مسیریاب به مبادی جریان ارسال میشود و لذا این روش عملکرد بهتری نسبت به روشهای اعلام ضمنی ازدحام (حدس میزان ازدحام از روی عدم دریافت ACK یا منقضی شدن زمانسنج) از خود نشان داده است. به عنوان مثال VCP یکی از این پروتکلها بوده و در سال 2005 پیشنهاد شده است. این پروتکل در فواصل زمانی مشخص، شدّت ازدحام را احصاء کرده و سپس با محاسبهی ضریبی به نام Load Factor (به عنوان سیگنال اعلام ازدحام و میزان ازدحام) در هر مسیریاب و توسط دو بیت ECN موجود در سرآیند پروتکل IP، شدت ازدحام را به اطلاع فرستنده میرساند. فرستنده نیز بر اساس بیتهای دریافتی، نرخ ارسال خود را تنظیم میکند. ضعف این روش این است که فرستنده با اتّکا به سه وضعیت اعلامی، نمیتواند اطلاع دقیقی از میزان ازدحام شبکه داشته باشد. این پژوهش با ارایه روشی، فقط با استفاده از تنها یک بیت از دو بیت موجود در سرآیند IP، عدد دقیق ازدحام را به اطلاع فرستنده میرساند و موجب بهبود عدالت، افزیش کارایی و کاهش نوسانات در اندازهی پنجرهی ازدحام فرستنده میشود. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Engineering > Department of Electrical & Computer Engineering Divisions > Faculty of Engineering > Department of Electrical & Computer Engineering |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Engineering > Department of Electrical & Computer Engineering Faculty of Engineering > Department of Electrical & Computer Engineering |
||||
Date Deposited: | 07 Oct 2018 11:37 | ||||
Last Modified: | 07 Oct 2018 11:37 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/500 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |