Khodaee, Nasrin (2017) The Effect of Assistive Technology on Non-visual Learners' Vocabulary Development. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (تاثیر ابزار کمک آموزشی بر یادگیری لغات زبان انگلیسی نابینایان)
Nasrin Khodaee.pdf Download (569kB) | Preview |
Abstract
Nowdays in digital era technology advances have provided a lot of tools that make teaching and learning practical and give more opportunities for both teachers and learners to have access to information from different sources. One of these tools which is highly used with non-visual learners is assistive technology (AT). AT is a beneficial tool for learning English by all learners. It is also a program, type of support, or piece of technology that improves student learning. When it comes to English language learners (ELLs), AT includes tools that assist the acquisition and comprehension of language learning. Using and mastering AT can build self-esteem in the learners who are able to work more independently and receive immediate feedback. The use of screen reading software which is a kind of AT can be particularly effective as they provide access to almost all written materials. Learners can scan materials or open up electronic documents or even browse the net and can listen to the text which is read loudly by the system. The English vocabulary of most non-visual learners is not sufficiently extensive to deal with the specialized vocabulary used in textbooks. Because of their limited exposure to academic English, learners are often unable to fully comprehend textbooks or actively participate in the class discussions. Repeated exposure to vocabulary in short reading is thought to be one of the best ways for non-visual learners to increase their reading and writing vocabulary. The present study intends to explore this less-attended area and examine the influence of AT on non-visual learners’ vocabulary development.The present study investigated the role of assistive technology in improving non-visual learners L2 vocabulary development. In this study 22 students were divided into two groups; one experimental and one control. A pre-test which included 15 target vocabulary tests was administered to each group. Then, the experimental groups received the treatment for five sessions in the form of using NVDA which is a type of screen reading. But the control group did not receive any treatment. In the last session all groups received a parellal post-test. For the analysis of data a t-test was run. The results showed that the experimental group outperformed the control group in learning vocabulary items. And the questionnaire results indicated that generally learners had positive attitude toward AT.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | تاثیر ابزار کمک آموزشی بر یادگیری لغات زبان انگلیسی نابینایان | ||||
Persian Abstract: | امروزه در دوران فن آوری دیجیتال، پیشرفت های وسیعی در زمینه ابزار و ابزارهای تدریس و یادگیری عملی ایجاد شده است و فرصت های بیشتری برای معلمان و دانش آموزان برای دسترسی به اطلاعات از منابع مختلف فراهم می کند. یکی از این ابزارهایی است که به شدت مورد استفاده دانشجویان نابینا قرار می گیرد، تکنولوژی کمک (AT) است. AT یک ابزار مفید برای یادگیری زبان انگلیسی توسط تمام زبان آموزان است. همچنین یک برنامه، نوع پشتیبانی یا قطعه ای از فن آوری است که یادگیری دانش آموز را بهبود می بخشد. درمورد زبان آموزان زبان انگلیسی (ELLs) ، AT شامل ابزارهایی است که به یادگیری و یادگیری زبان کمک می کند. استفاده و تسلط بر AT می تواند اعتماد به نفس را در فراگیران ایجاد کند که قادر به کار مستقلتر و بازخورد فوری هستند. استفاده از نرم افزار صفحه خواندن نمایش که یک نوع AT می باشد می تواند به طور خاص موثر باشد زیرا دسترسی به تمامی مطالب نوشته شده را فراهم می کند. یادگیرندگان می توانند مواد را اسکن کنند یا اسناد الکترونیکی را باز کنند یا حتی شبکه را مرور کنند و می توانند به متن گوش فرا دهند که توسط سیستم خوانده می شود. واژگان انگلیسی بسیاری از زبان آموزان نابینا به اندازه کافی گسترده برای مقابله با واژگان تخصصی استفاده شده در کتاب های درسی نیست. به دلیل محدودیت در متن آکادمیک انگلیسی، فراگیران اغلب قادر به درک کامل کتاب های درسی و یا فعالیت در بحث های کلاس نیستند. قرار گرفتن در معرض واژگان به صورت كوتاه در خواندن، به نظر می رسد یکی از بهترین شیوه های یادگیرندگان غیر بصری برای افزایش خواندن و نوشتن واژگان است. این مطالعه قصد دارد تا این ناحیه کم توجه را مورد بررسی قرار دهد و تأثیر AT را در توسعه واژگان زبان آموزان غیر ویژوال بررسی کند. در این تحقیق، نقش فناوری کمک آموزشی را در بهبود زبان واژگان زبان آموزان نابینا بررسی شده است. در این مطالعه 22 دانشجو به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل پیش آزمون که شامل 15 آزمون واژگان هدف برای هر گروه بود. سپس گروه تجربی آزمایش را برای پنج جلسه در قالب استفاده از NVDA که یک نوع صفحه خواندن است، دریافت کرد، اما گروه کنترل هیچگونه درمان دریافت نکرد. در جلسه گذشته، همه گروه ها یک آزمون پس آزمون را انجام دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون انجام شد. نتايج نشان داد که گروه آزمايش در گروه يادگيري واژگان غيرفعال تر از گروه کنترل بود. نتایج حاصل از پرسشنامه نشان داد که به طور کلی، دانشجویان به آزمایش مثبت نگرش مثبت داشتند. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language |
||||
Date Deposited: | 07 Oct 2018 12:55 | ||||
Last Modified: | 07 Oct 2018 12:55 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/539 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |