The Knowledge Of Narratives Of SaediesShort Stories and alavisShort Stories

Nabizade Ardabili, Neda (2018) The Knowledge Of Narratives Of SaediesShort Stories and alavisShort Stories. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (روایت¬شناسی داستان¬های کوتاه غلامحسین ساعدی و بزرگ علوی)
Neda Nabizade Ardabili.pdf

Download (400kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Narratologye is a modern approach to critique, which seeks to discover the rules and conditions governing speech. From the outset, this approach has passed the pre-structuralist, structuralist, and post-structural triad. In this essay, we consider the views of structuralist narratives influenced by Jacobson and Saussure's theories in the field of linguistics. Structuralist narrative writers divide their narrative into two levels of story and text and examine the features of its components. In this study, we also examine the components of the story and the text of Alawi and Sa'edi's fictional works. The elements of time, narrator, narrative narration, focus, and its subsets, personality and methods of representing thought and speech are the components analyzed in this thesis. The results of the study show that, in general, Alawi used these components to grow his stories far better than Saedi. In utilizing the element of time, it must be said that in the area of the order of time the disasters that he has used are both wider in scope and his goals are more diverse than the use of time. If Sa'edi uses time as a mere tool for presenting information that is often a part of the audience, the time spent in Alawi's hands is a powerful tool for creating a new storytelling style that should be described as a police genre. In the field of continuity, he has also succeeded in creating dramatic scenes. If Sa'edi, through reporting on talks, has created a dramatic scene, Alawi presents a more dramatic work with detailed descriptions, the use of arrays such as metaphor, simulation and recognition, the use of continuity in descriptions, and more. Regarding the use of the narrator, it is only in Alawi's story that we see multiple narrators in a story that creates a multi-voiced voice that is discussed in the context of focusing, ideological subjectivity, and the so-called "soft neighbor" that this This makes it possible to put forward different points of view. These featured features as well show Alavi's skill in storytelling

Item Type: Thesis (Doctoral)
Persian Title: روایت¬شناسی داستان¬های کوتاه غلامحسین ساعدی و بزرگ علوی
Persian Abstract: چكيده: روایت¬شناسی، رویکردی نوین در عرصه¬ی نقد است که در پی کشف قواعد و امکانات حاکم بر گفتار¬روایی است. این رویکرد از آغاز پیدایش، ادوار سه¬گانه¬ی پيش¬ساختارگرا، ساختارگرا و پساساختارگرا را پشت سرگذاشته است. ما در این رساله، آراء روایت¬شناسان ساختارگرا را مدّنظر داریم که متأثر از نظریه¬های ياكوبسون و سوسور در حوزه¬ی زبان¬شناسی است. روایت¬شناسان ساختارگرا در بررسی یک اثر روایی آن را به دو سطح داستان و متن تقسیم کرده و ویژگی¬های مولفه¬های آن را بررسی می¬کنند. ما نیز در این پژوهش مؤلفه¬های داستان و متن آثار داستانی علوی و ساعدی را بر این اساس بررسی کرده¬ایم. عناصر زمان، راوی، روایت¬شنو، کانون و زیرمجموعه¬های آن، شخصیت و روش¬های بازنمایی اندیشه و گفتارمولفه¬هایی هستند که در این رساله تحلیل شده¬اند. نتایج حاصل از بررسی نشان می¬دهد که به طورکلی علوی در به¬کارگیری این مؤلفه¬ها برای پروردن داستان¬هایش به مراتب بهتر از ساعدی عمل کرده است. در بهره¬گیری او از عنصر زمان باید گفت در حوزه¬ی نظم زمان¬پریشی¬هایی که به کار برده است هم از لحاظ دامنه گسترده تر است و هم اهداف او از به کارگیری زمان¬پریشی متنوع¬تر است. اگر ساعدی زمان¬پریشی را صرفا به عنوان ابزاری کوچک برای ارائه¬ی اطلاعات اغلب جزئی به مخاطب به کار می¬برد، زمان¬پریشی در دستان علوی، ابزاری نیرومند برای خلق سبک نوین داستان¬پردازی است که باید از آن به عنوان سبک پلیسی یاد کرد. همچنین او در حوزه¬ی تداوم، در آفرینش صحنه¬های نمایشی بسیار موفق عمل کرده است. اگر ساعدی با گزارش صرف گفتگوها به خلق صحنه¬ی نمایشی پرداخته است، علوی با توصیف مفصل، به¬کاربردن آرایه¬هایی چون استعاره، تشبیه و تشخیص، کاربست وجه استمراری در توصیفات و...آثاری به مراتب نمایشی¬تر ارائه داده است. در زمینه به¬کارگیری راوی هم باید گفت فقط در داستان علوی است که ما شاهد راویان چندگانه در یک داستان هستیم که این عامل چند صدایی را بوجود می آورد که در بحث وجوه کانونی¬شدگی، زیرمجموعه¬ی وجه ایدئولوژیک و با عنوان نرم هم¬جوار بحث می¬شود که این امر زمینه مطرح شدن آراء مختلف را در کنار هم میسر می¬سازد.این ویژگی¬های برجسته¬ی برشمرده به خوبی مهارت علوی را در داستان¬پردازی نشان می¬دهد
Supervisor:
SupervisorE-mail
Salahi, AsgarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ranjbar, EbrahimUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 07 Oct 2018 12:59
Last Modified: 07 Oct 2018 12:59
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/546

Actions (login required)

View Item View Item