Karimzadeh, Hamed (2017) Effect of hydrogen addition to natural gas-air mixture on its lower explosion limit. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (تاثیر افزودن هیدروژن به مخلوط گاز طبیعی– هواروی حد پایین قابلیت اشتعال آن)
Hamed Karimzadeh.pdf Download (592kB) |
Abstract
One of the ways to decrease the pollutions and also cost of fuels we use for engines, can be replacing gasoline with the combination of natural gas – hydrogen. To get closer to our purpose, having enough information about characterions and combustion limitations is necessary. In this chapter, the purpose is, investigationof the effect of addition hydrogen to natural gas on low flammability limit according to pressure , temperature, equevalance and percentage of hydrogen.The bases considered for determination LFL is increasing pressure 5% before combustion. Combustion bomb, pressure transduser, termocuple and other laboratory equipments for recording pressure inside the bomb are used.By analysis pressure data , LFL mixture for mass percentage 80,90,95,100 , zero natural gas in …… at atomospheric pressure and temperature 358°k is achieved. According to investigation held in this work, LFL by addition hydrogen will be changed from 5.68 to 4.91. By increasing equivalence of fuel, the pressure of combustion for all mass percentage of hydrogen is increased and the time from ignition to getting the maximum pressure is decreased. Also other parametrs influenced by addition hydrogen to natural gas have been studied.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | تاثیر افزودن هیدروژن به مخلوط گاز طبیعی– هواروی حد پایین قابلیت اشتعال آن | ||||
Persian Abstract: | یکی از راه¬های کاهش آلودگی و کاهش هزینه سوخت موتورها، می¬تواند جایگزین کردن سوخت بنزین با مخلوط گاز طبیعی - هیدوژن ¬باشد جهت نیل به این هدف داشتن اطلاعات کافی در خصوص مشخصات و حدود احتراق مخلوط امری ضروری است.در اینجا هدف بررسی تاثیر افزودن هیدروژن به گاز طبیعی روی حد پایین احتراق آن بر حسب فشار، دما، نسبت هم¬ارزی و درصد هیدروژن است. مبنای درنظر گرفته شده برای تعیین حد پایین احتراق افزایش فشار 5% ای نسبت به قبل از احتراق می¬باشد.بمب حرارتی، ترانسدیوسر فشار، ترموکوپل و تجهیزات دیگر آزمایشگاهی جهت ثبت فشار داخل بمب به کار گرفته شده است، با آنالیز داده¬های فشار،حد پایین احتراق مخلوط برای درصد¬های جرمی 100، 95، 90، 80 و صفر گاز طبیعی در مخلوط گاز طبیعی – هیدروژن – هوا در فشار اتمسفر و دمای k °358 بدست آمده است. طبق تحقیقات صورت گرفته در این پژوهش حد پایین احتراق گاز طبیعی با افزودن هیدروژن به آن روند نزولی داشته به طوری که به¬ازای افزایش 20٪ جرمی هیدروژن حد پایین از 68/5 به 91/4 کاهش یافته است، همچنین با افزایش نسبت هم ارزی سوخت، مقدار فشارحاصل از احتراق برای تمامی ترکیبهای جرمی هیدروژن افزایش و مدت زمان از لحظه جرقه تا رسیدن به ماکزیمم فشار کاهش یافته است. برخی پارامترهای دیگر متاثر از افزوده شدن هیدروژن به گاز طبیعی نیز مورد برسی قرار گرفته است. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering Divisions > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering |
||||
Date Deposited: | 13 Oct 2018 14:20 | ||||
Last Modified: | 13 Oct 2018 14:20 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/566 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |