Review and compare schools of painting Jalayer and Injuids

Rais Giglou, Ardalan (2018) Review and compare schools of painting Jalayer and Injuids. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی و مقایسه مکاتب نگارگری آل جلایر(تبریز) و آل اینجو(شیراز))
Ardalan Rais Giglou.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Painting in different periods of Iranian history has created many honors each of the schools in their place is important. The researchers, from different angles, each of the schools have described Can be identified. School Jalāyer the one hand heritage schools, Mongolian and pre-Mongol and on the other hand, according to the nature of art itself as well as the requirements of his time, a new kind of style design has created a specific components and these components can be identified. Literary masterpieces, accompanied by illustration and painting, as well as addressing Annotation techniques and the use of colors and the importance of book layout techniques has led to a bygone era has its turning points. Injuids in Shiraz, a different style than Jalayer people were affected by the type of government and the mindset of the rulers of this period and a tendency to sweat Iran would be in this school, the characteristics of the Achaemenid Empire and the Sassanid obvious, and people and body and even animals, the importance and delicacy appear more natural and warm colors used. Also during this period, such as the school Jalāyer and perhaps better yet, book layout techniques as well as the continued commercialization of books on Shahnameh small boomed and this time it proved to be. Focusing on illustration painting each period and compare them with each other, it is important to introduce the most of each course can be a lot of information about each style available to scholars and readers to better painting of this period that they illustrated manuscripts, scattered around the world, and the spiritual and material identification identify it.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی و مقایسه مکاتب نگارگری آل جلایر(تبریز) و آل اینجو(شیراز)
Persian Abstract: هنر نگارگری در ادوار گوناگون تاریخ ایران افتخارات بسیاری خلق نموده است که هر کدام از مکاتب در جایگاه خود حائز اهمیت فراوان است. پژوهش گران، از زوایای دید مختلف، هر کدام از مکاتب را توصیف کرده اند. مکتب جلایری از یک طرف میراث دار مکاتب مغولی و پیش از مغولی بوده و از طرف دیگر بنا به اقتضای خود هنر و همچنین اقتضای زمان خویش، نوع جدیدی از شیوه¬ی طراحی را پدید آورده است که مولفه های خاصی داشته و با این مولفه ها قابل شناسایی است. شاهکارهای ادبی، توأم با تصویر سازی و نگارگری و همچنین پرداختن به فنون تشعیر و استفاده از رنگ های متنوع و اهمیت دادن به فنون کتاب آرایی باعث شده که نسبت به دوران گذشته¬ی خود نقاط عطفی داشته باشد. آل اینجو در شیراز، سبک متفاوتی نسبت به آل جلایر خلق نموده اند که متأثّر از نوع حکومت و طرز تفکر حاکمان این دوره است و نوعی تمایل به عرق ایرانی باعث شده است که در این مکتب، خصوصیات دوره های شاهنشاهی هخامنشی و ساسانی بارز باشد و افراد و پیکره ها و حتی حیوانات، با اهمیت و ظرافت بیشتری نشان داده شوند و از رنگ های گرم و طبیعی استفاده شود. همچنین در این دوره، مانند مکتب جلایری و شاید بهتر از آن، فنون کتاب آرایی ادامه داشته و همچنین، تجاری سازی کتب رونق فراوان گرفته و در شاهنامه های کوچک این دوران این مسئله به اثبات می رسد. پرداختن به نوع تصویرگری نگاره های هر دوره و مقایسه¬ی آن ها با یکدیگر، بسیار مهم است و با معرفی بیشتر آثار هر دوره می¬توان اطلاعات زیادی نسبت به هر سبک در اختیار پژوهندگان و خوانندگان قرار داد تا بهتر بتوانند هنر نگارگری این دوران را که نسخ خطی مصوّر آن ها، در اقصا نقاط جهان پراکنده اند، شناسایی نموده و ارزش معنوی و مادی آن را بشناسانند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Shahbazi Shiran, HabibUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Alireza Hoseini Sadr, GentlemenUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Archaeology & History
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Archaeology & History
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Archaeology & History
Faculty of Literature & Humanities > Department of Archaeology & History
Date Deposited: 13 Oct 2018 14:34
Last Modified: 13 Oct 2018 14:34
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/589

Actions (login required)

View Item View Item