The Effectiveness of Cognitive-Behavioral and Positive Therapies on Psychological Well, Adaptive-Social Performance and Academic Burnout of Perfectionist Students

Kiamarsi, Azar and Narimani, Mohammad and Sobhi Gharamaleki, Naser and Mikaeili, Niloofar (2017) The Effectiveness of Cognitive-Behavioral and Positive Therapies on Psychological Well, Adaptive-Social Performance and Academic Burnout of Perfectionist Students. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (اثربخشی درمان های شناختی- رفتاری و مثبت نگر بر بهزیستی روانشناختی، عملکرد اجتماعی/ انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان کمال‌گرا)
Azar Kiamarsi.pdf

Download (593kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this research was to investigated effectiveness of positive and cognitive-behavioral therapies on psychological well-being, adaptive-social performance and academic butnout of perfectionist students. The method of research desgin is experimental and research design is pretest- posttest with experimens and control groups. The statistical population consisted of all girls students with perfectionist in 2016 of Rasht city. The sample consisted of 69 students that were randomly assigned in 3 groups (2 experimental groups and 1 control groups). For data collecting were used from Stober,s Clinical Perfectionisim Scale, Short Form of Reff,s Psychological Well- Being Questionnaire, Solmla-Aro,s Adaptive-Social Inventory and Prais,s Academic Butnout Scale. For experimental groups, positive therapy and cognitive-behavioral therapy were executed at 10 weekly sessions, whereas control groups have any intervention. The results of ANCOVA showed positive therapy and cognitive-behavioral therapy can incresed psychological well-being and adaptive-social performance and decresed academic butnout in perfectionist students (P<0.00). There was no significant difference between efficacy of therapies on psychological well-being, adaptive-social performance and academic butnout of students. The findings indicated that attention to the efficacy of positive and cognitive-behavioral therapies on variables related to students' adjustment of perfectionist students have special importance.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Persian Title: اثربخشی درمان های شناختی- رفتاری و مثبت نگر بر بهزیستی روانشناختی، عملکرد اجتماعی/ انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان کمال‌گرا
Persian Abstract: هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری و مثبت نگر بر بهزیستی روانشناختی، عملکرد اجتماعی/ انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان کمال‌گرا بود. این پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی‌دانشآموزان دختر پایه دهم دارای کمال‌گرایی بالینی شهر رشت در سال تحصیلی 96-95 تشکیل می‌دهند. نمونه پژوهش 69 دانش آموز دارای کمال‌گرایی بالینی ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر رشت بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و به گروه‌های درمانی شناختی-رفتاری، مثبت نگر و گروه کنترل(هر گروه 23 نفر) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس کمال‌گرایی بالینی استوبر، فرم کوتاه پرسشنامه بهزیستی ریف، پرسشنامه عملکرد اجتماعی-انطباقی پرایس و همکاران و مقیاس فرسودگی تحصیلی سالملا-آرو استفاده شد. برای گروه‌های آزمایشی، درمان های شناختی- رفتاری و مثبت نگر در 10 جلسة 90 دقیقه‌ای برگزار شد. در حالی که گروه¬ کنترل هیچ¬گونه مداخله‌ای را دریافت نکردند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که درمان مثبت نگر، بهزیستی روانشناختی، عملکرد اجتماعی-انطباقی را افزایش، و فرسودگی تحصیلی و کمال‌گرایی را کاهش می‌دهد، در صورتی که درمان شناختی- رفتاری بهزیستی روانشناختی و عملکرد اجتماعی-انطباقی را افزایش و فقط فرسودگی تحصیلی را کاهش داد. همچنین نتایج نشان داد که بین اثربخشی دو درمان فقط در فرسودگی تحصیلی تفاوت معنی داری به دست آمد. بنابراین نتیجه گیری می‌شود که درمانهای مثبت نگر و شناختی- رفتاری برای مقابله با کمال‌گرایی و بهبود متغیرهای روانشناختی افراد کمال‌گرا موثر بوده و درمان مثبت نگر نسبت به درمان شناختی- رفتاری در جهت کاهش کمال‌گرایی اثربخش تر بوده است. این نتایج می¬تواند پشتوانه¬ای برای بکارگیری آموزش های شناختی-رفتاری و مثبت نگر در کنار دوره-های آموزش تحصیلی برای دانش آموزان دارای کمال‌گرای بالینی باشد تا از بروز، تشدید و تبدیل آن به اختلالات رواشناختی دیگر پیشگیری شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Sobhi, NaserUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Mikaeili, NiloofarUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 25 Sep 2018 09:21
Last Modified: 14 Oct 2018 20:03
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/60

Actions (login required)

View Item View Item