Mohajeri Avval, Armin and Akbarimajd, Adel and Shayeghi, Hosein and Sobhani, Behrooz (2017) Distributed model predictive load frequency control of multi-area interconnected power system considering effect of photovoltaic sources and economical constraints. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (کنترل پیشبین توزیع شده بار فرکانسی سیستم چند ناحیهای با در نظر گرفتن اثر منابع فتوولتائیک و قیود اقتصادی)
Armin Mohajeri Avval.pdf Download (715kB) | Preview |
Abstract
Load frequency control is the mechanism for balancing between production and consumption as well as reduction of both frequency fluctuations and the interaction power among the areas to zero. With the increasing complexity of the power system, restrictions on the production and use of renewable resources such as photovoltaic sources, the need for load frequency controllers is more increased. In the last few years, the use of the predictive controllers has been increased in renewable power plants due to the characteristic of analysis of the current behavior of the system and its predictive behavior in future. Distributed load frequency controller has the ability to access local information and its adjacent areas, which is one of the advantages of the controller. Hence distributed predictive controller is a good choice in renewable power plants because of ability of adaption to system changes, ant its logical and multi-purpose solution. The purpose of this research is to provide a distributed multi- agent predictive controller strategy to reduce frequency fluctuations by the participation of all areas of the power system. To this end, intelligent agents are used for decision making and determination of control policies in the presence of photovoltaic sources. Distributed controller in each area runs an agent that pursues the aim of stability of power system based on the immediate behavior of each area and the relationship between the agents. In this regard, after the linearization of the discrete nonlinear dynamical model, the predicted behavior time is substituted in the multi-objective optimizer equations. Using a series technique based on the Lagrangian method, the control signal determines the power with the minimum computation time, to allow the continuation of the load supply process. The performance of the proposed method is investigated by simulated in discrete time and the results are analyzed.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | کنترل پیشبین توزیع شده بار فرکانسی سیستم چند ناحیهای با در نظر گرفتن اثر منابع فتوولتائیک و قیود اقتصادی | ||||||
Persian Abstract: | کنترل بار¬فرکانسی مکانیزم برقراری تعادل بین تولید،تبادل، مصرف و تقلیل نوسانات فرکانسی به¬حد صفر میباشد. با افزایش روز افزون پیچیدگیهای سیستم قدرت، محدودیتهای تولید و استفاده از منابع تجدید¬پذیر مانند منابع فتوولتائیک، نیاز به کنترل¬کننده¬ی بار¬فرکانسی افزایش یافته است. در چند سال اخیر، استفاده از مدل ¬کنترل پیش¬بین در سیستم¬های تولید انرژی با منابع تجدیدپذیر به¬دلیل به¬کارگیری تحلیل رفتار آنی سیستم و پیشبینی آن در لحظات آتی کاربرد بیشتری پیدا کرده است. مدل کنترل پیش¬بین توزیع شده¬ بار¬فرکانس قابلیت دسترسی به اطلاعات محلی و نواحی مجاور خود را دارد که خود یکی از نقاط قوت سیستم به¬شمار میرود. بنابراین استفاده از مدل-کنترل¬پیش¬بین¬توزیع شده به¬دلیل قابلیت تطبیق با سیستمهای قدرت مقیاس بزرگ یک راه حل منطقی و چند منظوره است. هدف از این پایان¬نامه، ارائه استراتژی مدل کنترل پیشبین توزیع شده¬ی چند¬عامله برای تقلیل نوسانات فرکانسی در هنگام اعمال تغییر بار در یک ناحیه با مشارکت تمامی نواحی سیستم قدرت است. در این رساله ضمن معرفی مدل کنترل پیشبین بار¬فرکانسی توزیع شده، از وجود عاملهای هوشمند در تصمیمگیریها و تعیین سیاستهای کنترلی مورد بحث در حضور منابع فتوولتائیک، بهره گرفته شده است. مدل کنترل پیش¬بین توزیع شده در هر ناحیه دارای یک عامل هوشمند است که براساس مجموعه رفتار آنی هر ناحیه و ارتباط بین عاملها، هدف حفظ پایداری سیستم قدرت را دنبال می¬کند. در همین راستا پس از خطی¬سازی مدل دینامیکی غیر¬خطی گسسته¬زمان رفتار پیشبینی شده در معادلات بهینه¬ساز چند¬هدفه قرار گرفته و با استفاده از تکنیک سری که براساس روش تئوری¬لاگرانژ بنا شده سیگنال کنترلی توان را در کمترین میزان محاسبات تعیین مینماید تا امکان ادامه فرآیند تأمین بار فراهم گردد. عملکرد روش ارائه¬شده با اجرا در حالت گسسته زمان مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به¬دست آمده مورد تحلیل و آنالیز قرار میگیرد. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Engineering > Department of Electrical & Computer Engineering Divisions > Faculty of Engineering > Department of Electrical & Computer Engineering |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Engineering > Department of Electrical & Computer Engineering Faculty of Engineering > Department of Electrical & Computer Engineering |
||||||
Date Deposited: | 25 Sep 2018 10:42 | ||||||
Last Modified: | 13 Oct 2018 19:48 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/63 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |