Golezard, Amin and Bashekouh, Mohammad and Rahimi Kolour, Hossein and Asgarnezhad Nouri, Bagher (2017) Study of factors affecting the commercialization of research achievements by the attitude of the oriented market (studying of a case : Science and Technology Centers). Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (بررسی عوامل اثرگذار بر تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی با نگرش بازار محوری (مورد مطالعه : مراکز علم و فناوری))
Amin Golezard.pdf Download (586kB) | Preview |
Abstract
One of the most complex stages of innovation is the stage of transfer of research findings into production, which is referred to as the transfer of technology from research to production or commercialization. Commercialization has a special sensitivity and elegance, without identifying the effective factors and obstacles in it, we can not create a proper direction for its transfer to the market, which is currently one of the weaknesses of our country. Therefore, identification of effective factors in commercialization and the existence of appropriate policies for commercialization of research achievements are considered as national requirements. In this regard, this research seeks to investigate the factors influencing the commercialization of research achievements. The statistical population of this research includes experts and managers working in Tehran's science and technology centers. In this regard, this research seeks to investigate the factors influencing the commercialization of research achievements. The statistical population of this research includes experts and managers working in Tehran's science and technology centers. The method for calculating the sample size in this research is the Cochran formula. According to 1200 active companies in Tehran's science and technology centers, the sample size was obtained with the Cochran formula 292. In terms of collecting information, the research is descriptive-survey. The data gathering method was used in the field and the data collection tool was a questionnaire. The collected data were analyzed using Confirmatory Factor Analysis, Younem Whitney and Spearman using spss16 and smartPLS3 software. The results of this study showed that Hersheish has the hypothesis in this research, namely, research and development capabilities, business feasibility, technology competitiveness, marketing capabilities, management factors and environmental factors in the marketing of research achievements, and from among Indicators defined for the commercialization of research achievements, respectively, recognition of customer needs, expertise, experience and commitment of management and value creation are the most important from the perspective of experts in this field.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی عوامل اثرگذار بر تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی با نگرش بازار محوری (مورد مطالعه : مراکز علم و فناوری) | ||||||
Persian Abstract: | يكي از پيچيده ترين مراحل نوآوري ، مرحله انتقال يافته هاي تحقيقاتي به عرصه توليد است كه با عنوان انتقال فن آوري از تحقيقات به توليد یا تجاری سازی مطرح مي شود. تجاريسازي ازحساسیت و ظرافت خاصی برخوردار است که بدون شناسایی عوامل موثر و موانع موجود در آن نمیتوان راهبري مناسبی براي انتقال آن به بازار تدوین نمود که در حال حاضر نیز این موضوع یکی از نقاط ضعف کشورمان به شمار می رود. لذا شناسایی عوامل موثر در تجاريسازي و وجود سیاست هاي مناسب براي تجاريسازي دستاوردهای پژوهشی از ضروریات ملی محسوب می شود. در همین راستا این پژوهش به دنبال بررسی عوامل اثرگذار بر تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان و مدیران شاغل در مراکز علم و فناوری تهران می باشد. روش محاسبه حجم نمونه در این تحقیق فرمول کوکران است. با توجه به 1200 شرکت فعال در مراکز علم و فناوری شهر تهران حجم نمونه با فرمول کوکران 292 بدست آمد. از نظر نحوه ی گردآوری اطلاعات پژوهش پیش رو توصیفی – پیمایشی می باشد. روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی مورد استفاده قرار گرفته و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه است. دادههای جمعآوری شده با استفاده روش های تحلیل عاملی تاییدی ، یومان ویتنی و اسپیرمن و با استفاده از نرم افزارهای spss16 و smartPLS3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که هرشش فرضیه ی مطرح شده در این پژوهش یعنی قابلیت های تحقیق و توسعه، امکان سنجی کسب و کار، رقابت پذیری تکنولوژی، قابلیت های بازاریابی، عوامل مدیریتی و عوامل محیطی برتجاری سازی دستاوردهای پژوهشی تاثیر دارندو از میان شاخص های تعریف شده برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی به ترتیب، شناخت نیازهای مشتریان ، تخصص، تجربه و تعهد مدیریت و ارزشآفرینی بیشترین میزان اهمیت را از دیدگاه خبرگان این حوزه دارا هستند. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy |
||||||
Date Deposited: | 28 Sep 2018 10:36 | ||||||
Last Modified: | 18 Oct 2018 18:06 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/78 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |